In gesprek met Rens van den Elsen van Mediaworx

Geschreven door: Tamara
8 MIN LEZEN

Deze maand staat Rens van den Elsen van onze Gold Partner Mediaworx in de spotlight. Rens vertelt hoe hij van Canada naar Nederland kwam om zijn eigen bedrijf op te zetten en hoe hij met AdCalls het maximale resultaat voor zijn klanten behaald.

Van Vancouver naar Nederland

Mediaworx is vijf jaar geleden opgestart, origine in Canada, Vancouver. Daarvoor heeft Rens bij een van de grootste Google Partners in Noord-Amerika gewerkt waar hij veel geleerd heeft. Op een bepaald punt zag hij: dit kan ik zelf ook. Daar wilde ze hem op zijn plek laten zitten en toen heeft Rens besloten om voor zichzelf te beginnen. Nadat Rens zijn bedrijf gestart heeft, is hij met zijn vrouw naar Calgary verhuist. Daar hebben zij een jaar gewoond en zowel in Vancouver als in Calgary hebben zij ook nog klanten lopen. Inmiddels wonen ze alweer vier jaar in Nederland en zijn ze ook hier gestart. “In Nederland heb ik gebruik gemaakt van het netwerk dat ik had opgebouwd voordat ik naar Canada ging. Stap voor stap krabbelde ik omhoog om hier ook een leuke klandizie te krijgen.”

Lead funnel generation

Mediaworx richt zich op de complete digitale adverteer strategie. Ze focussen zich in het begin op het laaghangend fruit, maar bouwen wel een strategie op die ze vrij direct kunnen opschalen. “We leggen de bouwstenen neer om het feilloos te kunnen opschalen. Lead funnel generation is wat we doen voor de meeste klanten. Voor 90% van de tijd is het adverteren op Google, Facebook, Instagram en Pinterest. Het ligt er maar net aan wat het product of de dienst is. Merendeel van de klanten richten zich op leadgeneratie. Webshops doen we ook, maar als we het hebben over AdCalls, dan werkt dit voor leadgeneratie beter dan voor webshops. Webshops kun je wel meten, maar een telefoontje naar de klantenservice is niet altijd een sale. Daarmee hebben we de specialisatie echt in het online adverteren en nemen wij de extra diensten zoals Adcalls altijd standaard mee in onze stapakketten.” 

Onder andere AdCalls zit bij Mediaworx altijd standaard bij hun pakket. Naast AdCalls nemen ze ook visuele raportering, crazy egg voor advanced A/B testen en klikfraude monitoring mee in de pakketten als ze met klanten in zee gaan. Daarnaast zorgt Mediaworx ook voor een 1-op-1 ervaring van de zoekopdracht naar de advertentie en een 1-op-1 ervaring van de advertentie naar de landingspagina. Dit doen zij door middel van dynamic text replacements van de advertentie naar de landingspagina. Van de zoekopdracht naar de advertentie zelf is dat natuurlijk gebouwd in het Google of Facebook platform.

Team Mediaworx

Bij de start van Mediaworx deed Rens nog voornamelijk uitvoerende taken. Door de jaren heen heeft hij er aan gewerkt om op te kunnen schalen. Zodra ze iemand aannemen, laten ze het volledige scala aan werkzaamheden zien. Voor iedere werkzame activiteit hebben ze een handleiding ontwikkeld waar ze doorheen kunnen lopen met video’s, PDF’s etcetera om de onboarding zo goed mogelijk te krijgen. “De eerste jaren ben ik vooral uitvoerend geweest en nu zit ik meer aan tafel met de klanten voor het verkoopverhaal en om de strategie uit te denken. We zijn een redelijk klein bedrijf met 5 man. We hebben een aantal mensen op de strategie zitten, maar we hebben ook nog een aantal die de landingspagina’s ontwikkelen. In 9 van de 10 gevallen maken we voor de nieuwe klant een eigen landingspagina die zij zelf kunnen vormen hoe wij denken dat de campagne succesvol zal zijn. We zien ook genoeg gevallen waarbij de klant aangeeft een prachtige website te hebben, waarvan ik dan twijfel of we daarmee uit de voeten kunnen. We worden natuurlijk geëvalueerd op de resultaten en aan de hand daarvan wordt de samenwerking gestopt of juist verder opgeschaald. Landingspagina’s ontwikkelen is een heel sterk onderdeel van de werkzaamheden die wij uitvoeren. Naast deze mensen hebben we natuurlijk ook de advertentie specialisten die iedere dag met cijfers bezig zijn.”

30% groei in 2020

Bijna iedere ondernemer heeft ook de invloed van Corona op het bedrijf gevoeld, zo ook Mediaworx. Zij hebben natuurlijk ook een Canadese tak, waar ook zij hebben gemerkt dat Corona voor een flinke tik zorgde. Rens geeft zelf aan dat dit ook kwam door het portfolio aan klanten. “In de Canadese tak zaten veel klanten in de zorg zoals fysiotherapeuten, tandartsen, maar ook een yogaschool die mensen opleidt. Daar lag alles gelijk stil en hebben we een flinke dreun van gekregen. Gelukkig komt het meeste uit de Nederlandse tak en zijn we van 2019 naar 2020 met een kleine 30% gegroeid. In ben tevreden, maar het had beter kunnen zijn.”

Voordelen digitale wereld

De digitale wereld waar we nu in zitten heeft ook z’n voordelen. Voornamelijk voor het uitbouwen van het eigen klantportfolio. “De leads die nu binnenkomen, kunnen we prima oppakken via videobellen. Het is natuurlijk wel anders dan voorheen waar je de hand schudt, maar nu is het een digitale hand wat ook prima is. Dit zorgt er voor ons voor dat we veel mobieler zijn en dat we letterlijk op iedere plek kunnen werken. Ik zelf mis het persoonlijke wel, maar de opschaling van het bedrijf maakt het in deze digitale wereld alleen maar makkelijker. Ik zie daar geen uitdagingen, meer dat iedereen er gewend aan raakt. Het maakt het onderdeel sales minder leuk maar wel veel makkelijker”

Over 5 jaar heeft de online marketeer volledig andere werkzaamheden

Rens voorziet ook dat de werkzaamheden van de online marketeer de komende jaren gaan veranderen. Hij geeft aan dat de standaard SEA en Facebook campagnes nog wel zullen blijven, maar er veel meer ingespeeld moet worden op de strategie. “De werkzaamheden die de SEA specialisten nu doen, zijn over vijf jaar niet meer hetzelfde. Dan is veel meer geautomatiseerd. We moeten nu gaan opleiden om veel meer strategisch te denken. Wij kunnen dan als strategische partner naar buiten treden en daar zullen we ook voor ingehuurd worden. Twee jaar terug had je misschien nog 40 verschillende dingen die je kon instellen om een bepaalde campagne op te zetten. Nu heb je een one pager die je stap voor stap doorloopt en binnen zes minuten heb je de campagnes live staan. Natuurlijk moet je de content dan wel klaar hebben, maar het gedeelte om de campagne op te zetten gaat immers sneller dan een paar jaar terug.”

Voor 60-70% van de klanten wordt AdCalls ingezet

Rick, Partner Manager bij AdCalls, kwam een tot twee jaar geleden bij Mediaworx voor het eerst op bezoek. “Rick kwam een presentatie geven en het was een super leuk gesprek. Hij gaf aan hoeveel meer inzicht je kunt krijgen in de resultaten, ook van de campagnes waarvan je het eigenlijk niet verwacht.” Eerder meette ze wel de kliks op de telefoonnummers, maar dat is alleen voor mobiele gebruikers en niet voor de gebruikers op de desktop. “We waren hier toen razend enthousiast over. We hebben nog wel gekeken naar andere partners, want je wilt toch in zee gaan voor lange termijn. We hebben er serieus over nagedacht en AdCalls was zeker de winnaar van het onderzoek en daar zijn we hartstikke tevreden mee. We gebruiken AdCalls nu voor 60 tot 70% van de klanten.”

Introduceren van AdCalls bij klanten

“We willen het volledige budget kunnen evalueren. Dus als wij campagnebudget x inzetten, dan komt dit aantal leads uit de formulieren en een groep telefoontjes. Maar we weten dan niet zeker hoeveel van die telefoontjes nou echt uit de betaalde campagnes zijn gekomen en welke telefoontjes uit het organische netwerk kwamen. We willen dat volledige plaatje afgedekt hebben. Om precies aan de klant de kosten per conversie aan te geven, en aan te geven welke campagnes het goed doen, kunnen we daar meer uithalen. Sommige klanten vinden het nog tricky, zoals een fysiotherapeut die heel gehecht is aan zijn telefoonnummer. Uiteindelijk is het heel simpel: mensen gaan niet meer handmatig een telefoonnummer intikken. Iedereen googlet, klikt en belt.” 

Het type klant waar Mediaworx AdCalls het meest voor gebruikt zijn fysiotherapeuten, tandartsen, vastgoed, transport en home improvement. Dit hadden ze niet verwacht, maar ze zien dat juist zij veel gebeld worden. “Dat hebben we ook gemerkt met de tak implantologen. Er zijn zo’n 7 implantologen waar Mediaworx de campagens van beheerd, die een implantaat met kroon verkopen. Zij dachten dat iedereen het formulier in zou vullen, maar ze stonden zelf ook te kijken van hoeveel telefoontjes er uit die campagnes kwamen. Hiermee konden wij aantonen dat de cost per lead  nog veel lager waren.”

Terugluisteren gesprekken via AdCalls

Je kunt AdCalls voor nog meer doeleinden gebruiken. Zo heeft Rens ook onlangs nog gebruik gemaakt van het opnemen van de gesprekken. “We kregen feedback van een klant dat de omzet niet was wat ze verwacht hadden, maar de leads waren wel goed. Via AdCalls zijn wij toen telefoontjes gaan terugluisteren met het management team en toen kwamen we erachter dat de sales achter lag en zagen we wie er onder presteerde.”

De nieuwe ontwikkelingen en technieken van AdCalls vinden we heel leuk om te horen en fijn dat dit gedeeld wordt met de partners. Iedere online marketeer die een campagne opzet mag AdCalls niet vergeten!”

Bedankt voor het gesprek en de bijdrage Rens. Heel veel succes komend jaar met Mediaworx!

Wil jij ook in de spotlight komen te staan als Gold Partner van de maand? Neem dan contact op met tamara@adcalls.nl.

 

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief