In gesprek met Remco Roos van InfoTrade 

Geschreven door: Tamara
4 MIN LEZEN

In dit interview gaan wij in gesprek met Remco Roos, mede-eigenaar van InfoTrade. Samen met Wilbert Philippo runt hij InfoTrade en bieden zij online marketing in de breedste zin van het woord. Inmiddels bestaat het team van InfoTrade uit 10 specialisten, maar er is plek voor meer! Naast SEO, SEA en conversie optimalisatie kun je bij InfoTrade ook terecht voor strategie: Hoe kun je je als bedrijf voorbereiden op meer digitale georiënteerde marketing? 

Remco heeft een media achtergrond. Hij heeft eerder bij een webbureau, mediabureau en een grote uitgever gewerkt. Daarna is Remco een eigen onderneming gestart in de automotive sector, waardoor hij ook in contact is gekomen met Wilbert. Wilbert is tevens eigenaar van de “zusterbedrijven” LeaseTrader en LeaseVergelijker. De automotive connectie zie je momenteel nog steeds terug in hun portfolio. Want InfoTrade heeft veel automotive gerelateerde klanten. 

Door deze ontwikkeling is InfoTrade ook een tweede tak begonnen, waarbij zij zich specifiek richten op de automotive: InfoTrade Automotive. Ze hebben kennis van de markt, kunnen gericht adviseren en zijn een betere gesprekspartner voor hun klanten. Daarnaast zijn zij een klantgedreven bureau en kijken ze hoe de klant zijn doelstellingen gaat behalen. 

Samenspel van factoren

Om je als bedrijf te kunnen onderscheiden van de concurrent, is de gehele online performance belangrijk. Remco: “Vroeger was het heel simpel: onze klanten hadden een goede online campagne en veel van hun concurrenten niet. Zij waren dus goed vindbaar, maar de concurrenten niet. Dat is echt aan het veranderen, want het gaat niet alleen maar om een online campagne, maar om de hele online performance. Het gaat om een goede campagne, een goede website, het goed opvolgen van de leads, om een goede propositie en de data goed doormeten zoals de telefonische conversie. Het zit in alles. Alles bij elkaar gaat het verschil maken tussen jou en de concurrent en dan gaat het ook heel hard. Vroeger was men op zoek naar een middel en nu bieden we een totaaloplossing.”

De tijd van data 

Remco: “De komende jaren is echt de tijd van de data. Dat zijn de volgende stappen en je ziet dat grote bedrijven daar al de eerste stappen in nemen. Het verzamelen en analyseren van data. Grote bedrijven zijn bezig met het opstarten van hun eigen data lab. Hoe kun je op basis van die data je online marketing nog verder verbeteren? Je ziet dat de meeste bedrijven zich daar nu wel bewust van zijn, maar hoe ga je die data goed gebruiken? Hoe ga je zorgen dat de data bruikbaar is en hoe ga je zorgen dat je er ook iets mee kan? Dat is iets waar de komende periode verschil gemaakt gaat worden.”

Als je het dan hebt over data, dan kom je al vrij snel aan bij AdCalls: het verzamelen van de telefonische data. Remco: “Wij zijn vrij vroeg aan de slag gegaan met AdCalls. Wij hebben dit meteen omarmt. Wij zagen dat het heel zinvol is en zijn er meteen mee aan de slag gegaan voor klanten die ervoor open stonden. 

Naast de automotive klanten zetten we call tracking ook in voor niet-automotive klanten. Op het moment dat er of veel telefonie plaatsvindt of als er sprake is van in totaal weinig conversie (maar dat die conversies uiteindelijk wel leiden tot een mogelijke sale die veel oplevert), dan is call tracking heel belangrijk. We proberen dus eerst te achterhalen hoeveel telefoontjes er zijn en hoeveel conversies we missen. Dan zien we ook hoe groot het aandeel is van de data die we momenteel missen en als we die data wel hebben kunnen we de campagnes gewoon beter maken.” 

Kwalitatieve leads

Voor een grote franchise onderneming heeft InfoTrade ook call tracking toegepast. Hierbij zagen ze na een analyse dat de waarde van de oproepen veel beter waren dan de mensen die een formulier invullen. Dit heeft InfoTrade kunnen achterhalen door de inzet van het beoordelingsmenu. Remco: “Dit vereist even wat werk voor de klant, maar het geeft hele waardevolle inzichten. Zo hebben we voor de klant ook de website aangepast waardoor er meer gestuurd wordt op telefonische conversie in plaats van webconversies. We hebben het beoordelingsmenu gebruikt en zagen dat de waarde van de telefonische leads hoger was. Er kwamen kwalitatief betere klanten uit en het leidt vaker tot een sale. Zo hebben we nu bijvoorbeeld het telefoonnummer meer expliciet in beeld en krijgt de klant daardoor ook echt meer telefoontjes binnen.” 
Ook ziet Remco dat de campagnes echt verbeterd kunnen worden met de data die door call tracking verkregen wordt.

“Door het gebruik van call tracking kunnen we de campagnes verbeteren. Google wordt steeds slimmer en die is ook heel erg afhankelijk van data. Dus als jij 30% meer conversie-data hebt, kun je veel beter resultaat halen.”

Form tracking 

“We zijn ook erg enthousiast over form tracking! We zijn nu met een eerste pilot begonnen, die gaat binnenkort live. Dit doen wij voor een klant in de B2B sector waarbij de telefoon wel altijd wordt opgenomen, maar een contactformulier niet altijd snel genoeg wordt opgepakt. Klanten onderschatten nog hoe belangrijk het is om een lead snel op te volgen.” 

Bedankt voor het leuke gesprek Remco. Veel succes met InfoTrade en InfoTrade Automotive. 

Wil je ook meewerken aan het Gold Partner van de maand interview? Mail dan naar tamara@adcalls.nl

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief