Al 7 jaar op rij de beste Analytics & Optimalisatie software.
Wij zijn trots om al 7 jaar op rij verkozen te zijn tot beste Analytics & Optimalisatie software.

In gesprek met Fabian Immers van Gold Partner Whello

Geschreven door: Natalie
9 MIN LEZEN

Afgelopen maand hebben wij Fabian Immers van Gold Partner Whello mogen interviewen. Fabian vertelde ons wat voor een strategie zij in 2021 inzetten met Whello en welke mooie resultaten zij al hebben behaald met AdCalls.

Full Service Online Marketing Bureau

Whello is een full service online marketing bureau. Zij richten zich op alle aspecten binnen de online marketing, waaronder SEO, SEA, design, Social Media en het bouwen van websites. Al deze facetten hebben zij inhouse. Whello is in 2014 opgericht en Fabian werkt er zelfs sinds 2017 als teamlead PPC. In deze rol is hij verantwoordelijk voor innovatie, groei en kwaliteit binnen het team. Het team is hard aan het groeien. Momenteel zijn er 5 SEA specialisten die werken aan de groei van hun klanten, met nog 3 specialisten gepland voor 2021.

Toen Fabian bij Whello begon, was de online marketingwereld niet meer helemaal nieuw voor hem. Zo heeft hij hiervoor een eigen bedrijf gehad met een open source spel. Dit spel ontwikkelde hij samen met een aantal developers naar eigen wens. Toendertijd kocht hij nog direct advertentieruimtes in bij website eigenaren. Hij berichtte de website eigenaren direct en op deze manier wist hij een miljoen bezoekers per maand naar de website te trekken en stond het spel regelmatig in de top drie van de top lists.

Whello sessies

Bij Whello hebben ze elke drie maanden met de klant zogeheten “Whello sessies”. Tijdens deze sessies nodigen zij de klant uit bij hun op kantoor en worden de resultaten van de afgelopen drie maanden besproken en maken zij een plan voor de komende periode. Op deze manier bieden zij een hele transparante werkwijze en willen ze eigenlijk net dat stapje voor zijn. “Wij werken met klant gefocuste teams. Een klant komt bij ons en daar werk ik dan aan vanuit SEA, mijn collega voor SEO en weer iemand anders voor social. Intern hebben we één keer per maand een klantenmeet. Tijdens deze meeting bespreken wij de strategie in combinatie met de resultaten van de klant. Zitten we nog op de goede lijn?”

Gelukkig is Whello de coronaperiode tot nu toe goed doorgekomen. In maart merkte ze wel dat er wat klanten on hold wilde, maar tegelijkertijd zagen ze ook dat er veel nieuwe klanten bij kwamen met webshops. “Dit is met name gericht op e-commerce. E-commerce is echt nog wel booming en ik verwacht dat dit de komende jaren zich nog verder zal ontwikkelen. Onze focus is tweeledig: lead generation en ecommerce. Door middel van co-creatie met client-focused teams zorgen we voor optimale bedrijfsgroei.”

Meegaan in automatisering van Google of niet?

Ook bij Whello merken ze steeds meer van de automatisering waar Google mee werkt. “Ze halen het draaien aan de knoppen door de SEA specialist steeds meer weg. Dus is het aan ons: gaan we mee in de automatisering of willen we door scripts en trucs toch zelf de controle terugnemen?” aldus Fabian.  En dit zal volgens Fabian een mengelmoes worden: “Google heeft goede dingen en minder goede dingen. De manier waarop Google omgaat met transparantie binnen het Google Ads platform vind ik niet heel fijn. Ze halen steeds meer onderdelen weg. Laatst hebben ze het grootste gedeelte van de zoektermen eruit gehaald. En dat is best gek want als marketeer kan je niet volledig inzicht in de kosten van jouw campagne krijgen omdat Google een stukje transparantie eruit haalt.”

Om deze reden ziet Fabian de rol als online marketeer ook steeds meer veranderen. Volgens hem gaat de aandacht veel meer naar het stukje creativiteit en strategie waar ze zich mee kunnen onderscheiden. “Het is de taak van ons als online marketeer om op de hoogte te zijn van wat de features doen en op basis daarvan te bepalen: wil ik wel dat dit aanstaat of niet. Dit is de weg van Google en ik denk dat dit de komende jaren nog wel zal voortzetten. Wij houden liever zelf de controle en optimaliseren zelf.”

Ieder specialisme zijn eigen tools

Vanuit ieder specialisme worden er weer andere tools gebruikt. Vanuit het SEO team is dit bijvoorbeeld veel SEMrush, en vanuit het SEA team veel met AdCalls om de telefonische conversie inzichtelijk te maken. Daarnaast werkt Whello ook veel met feed providers. “Je hebt in Nederland natuurlijk vooral Channable en Datafeedwatch. Wij hebben op een gegeven moment gekozen voor Datafeedwatch en daar werken we veel mee”. Verder gebruiken ze ook een tool op het gebied van A/B testen van advertenties. “Adalysis is een favoriet van ons!”

Van webleads naar telefonische leads

Volgens Fabian zijn de meeste klanten absoluut niet bewust van het feit dat ook de telefonische leads gemeten moeten worden. “Die klanten zijn helemaal gefocust op leadgeneration en kijken elke ochtend in hun mail hoeveel leads er zijn binnengekomen. De sales afdeling pakt die leads op, maar ondertussen vergeten ze dat zij gedurende de dag ook nog gebeld worden. Dat verkeer komt toch ergens vandaan.”

Om deze reden maakt Fabian dan ook bij zijn klanten de mogelijkheden van AdCalls bekend. “We kijken allereerst of er nummers op de website staan vermeld. Mocht het een e-commerce partij zijn, wordt er waarschijnlijk niet zoveel gebeld. We merken dat vooral bij lead generation klanten (B2B) er veel gebeld wordt.” Vervolgens gaan ze met de klant in gesprek. Hoe gaan zij om met telefonische leads en hoe vaak worden ze gebeld? Op basis daarvan komen ze dan vaak uit bij AdCalls. “Ze zien op dat moment een x percentage van de belletjes nu niet. Dit heeft natuurlijk te maken met cross device gedrag. Door het inzetten van AdCalls krijgen wij beter inzicht, kunnen we beter optimaliseren en kunnen we dus ook daadwerkelijk uitzetten wat niet werkt. Dat zijn eigenlijk de drie inhoudelijke punten. Als we dan ook nog een gratis proefmaand aanbieden, dan gaan veel wel van start. De resultaten zijn daarna vaak zo goed dat ze het wel doorzetten.”

Fabian merkt dat sommige klanten er tegenaan lopen dat het nummer veranderd. Ze krijgen vragen als: Hoe zit het als je stopt met AdCalls? Kunnen ze je dan nog bereiken? “Wij hebben gelukkig genoeg argumenten waardoor zij die bezwaren ook weer makkelijk weg kunnen strepen.”

Bewustwording belang telefonische leads

Ongeveer twee jaar geleden is Whello gestart met AdCalls. “Wij werden benaderd door een oud collega van jullie en hebben toen een afspraak met hem ingepland. Dit was de eerste introductie met AdCalls. Op basis daarvan werden wij ook bewust van het feit dat we klanten hebben die telefonische leads binnen krijgen, maar dat we die data niet inzichtelijk hebben. Toen hebben we AdCalls ingezet bij een paar klanten en zijn we gestart. Met de eerste klanten hebben wij toen leuke resultaten behaald en op basis daarvan uitgebreid.”

Tot op zoekwoordniveau inzicht in telefonische leads

Een klant uit het portfolio van Fabian zit in de B2B compressoren. Zij hebben jarenlang met een ander bureau gewerkt, maar kwamen bij Whello omdat de andere samenwerking een beetje stukliep. Het viel hun toen gelijk op dat er heel weinig conversie werd gemeten. “Wij zijn daar toen met de klant ingedoken en een van onze eerste vragen was: worden jullie veel gebeld? Het antwoord was ja, maar ze konden niet vertellen waarom er nog geen telefonische tracking tool werd ingezet. We hebben toen een proefmaand gedaan en dat draait tot op heden nog steeds. Meer dan 90% van de conversies komt uit belletjes, dus zonder een tool als AdCalls hadden we die data nooit inzichtelijk.”

Daarnaast gaf de inzet van AdCalls ook inzicht in de zoekwoorden die helemaal niet converteerde. “We hebben best veel zoekwoorden voor deze klant definitief uit kunnen zetten. We hebben vooral gekeken naar: wat presteert nou echt niet; op ingevulde formulieren én telefonische conversie. En op basis daarvan hebben we ook veel kunnen besparen, waar de klant natuurlijk onwijs blij van wordt!”
Doordat ze tot op zoekwoordniveau zien waar de telefonische leads vandaan komen, ziet Fabian ook makkelijk welke zoekwoorden niet renderen.

“Alle manieren waarop een klant kan converteren, kunnen we afvinken. Als ze niet converteren via een telefoontje, leadformulier of WhatsApp, kunnen we na een x aantal maanden met 100% zekerheid zeggen dat de zoekwoorden niets opleveren. We zetten deze zoekwoorden dan uit. Het is dus voor de klant ook altijd een stukje kostenbesparing.”

Voor Whello is het inzetten van AdCalls ook een mooie toevoeging dat ze kunnen bieden aan hun klanten. “Door het toevoegen van zo’n technologie, bespaar je een groot gedeelte van het advertentiebudget van zo’n klant. Dat is ook wel een manier om klanten aan je te binden. Zo’n klant is een andere partij gewend waarmee ze jarenlang hebben samengewerkt. Ineens gaat het over een andere boeg en gelukkig werkt dat positief. Dat is natuurlijk super en dat is het beste wat je kan doen voor zo’n klant, naast het behalen van leads natuurlijk.”

Vergeet offsite call tracking niet!

Fabian wil graag nog een extra tip aan jullie meegeven. “Je zet dynamische call tracking in, mensen klikken op een ad, belanden op de website en krijgen een dynamisch nummer te zien. Maar wat ik ook bij een hoop van onze klanten zie, is dat het merendeel van de belletjes al voor de klik komt. Mensen zitten op hun mobiel, typen een zoekterm in en klikken op de call extensie. Dus als je daar geen uniek offsite nummer aanhangt, krijg je ook die belletjes niet inzichtelijk. Vergeet dat dus niet!”

Hier heeft Fabian ook een mooi voorbeeld van. “Een taxi partij van ons uit Amsterdam had op bepaalde zoekwoorden geen directe boekingen online. Wat we toen hebben gedaan is die zoekwoorden in eigen advertentie groepjes gezet. We hebben dat echt los getrokken en een uniek offsite nummer per advertentiegroep toegevoegd. Op basis daarvan konden we zeggen: van de drie advertentiegroepen, kunnen er twee definitief uit. Die leveren geen boekingen online en geen belletjes op. De derde advertentiegroep levert geen transacties op, maar wel een hele berg belletjes. Die laten we dan aan staan. Dan weten we door dat unieke telefoonnummer, welke advertentiegroep dat is.”

Ook denkt Fabian dat er voor veel marketeers nog veel winst is te behalen. Er is namelijk een grote kans dat een groot deel van je data niet inzichtelijk is of aan het verkeerde kanaal wordt toegewezen. “Door bijvoorbeeld Tracedock in combinatie met AdCalls in te zetten, werk je steeds meer toe naar 100% accuracy. Wees je als marketeer bewust van wat er allemaal nog kan en pas dat toe! Het maximale wat je wilt is je klant of bedrijf te laten groeien en je manager van 100% accurate data te voorzien.”

Onlangs heeft Jeffrey Verhoek ook een podcast opgenomen met Whello en Tracedock. Deze is hier terug te luisteren.

Bedankt Fabian voor je tijd en heel veel succes het komende jaar met Whello!

Wil je ook deelnemen aan deze rubriek? Stuur dan een mail naar tamara@adcalls.nl.

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief