In gesprek met Corné den Braber van RED Online Marketing

Geschreven door: Tamara
5 MIN LEZEN

Corné begon 8,5 jaar geleden aan zijn carrière bij RED Online Marketing. Hij vervult momenteel de rol als strateeg en denkt na over de stappen die genomen moeten worden voor een bedrijf om te komen waar zij willen komen en die ambitie te verwezenlijken. Dit doet hij samen met een team van 14 specialisten, o.a. op het gebied van SEA, SEO, campagne voering, website verbetering en analytics inrichting. Altijd met maar één doel: hoe kunnen we de klant laten groeien?

Wat RED Online Marketing kenmerkt is met name de ambitie om vooruit te willen gaan. Zo bedienen zij nu onder andere vakantieparken, bungalowparken, maar ook touroperators en maatwerkspecialisten. Sinds 4/5 jaar geleden is dit uitgebreid naar dagattracties (attractieparken, musea, pretparken en dierentuinen) en ook die bestemmingen zijn in de afgelopen twee jaar hier aan toegevoegd. Ook hier bleek er vraag naar slimme online marketing en het inkopen van digitale media in combinatie met social media. Inmiddels is RED Online Marketing ook actief op de Duitse en Franse markt en kunnen zij ook de klanten internationaal verder helpen. 

Vijf jaar geleden is Corné in aanraking gekomen met AdCalls. Hij geeft aan: “Telefonie is een heel belangrijk kanaal binnen travel qua oriëntatie, maar ook als laatste middel om een boeking vast te leggen. Destijds was het voor ons nog lastig om bedrijven hier de waarde van in te laten zien. Toen hebben we gewoon gezegd: we gaan het implementeren en we gaan een compleet plaatje van inzicht verwezenlijken samen met AdCalls.”

De verdwijning van cookies 

Corné geeft aan dat de verdwijning van cookies op dit moment een grote rol speelt binnen de advertising wereld. Corné: “Wij zijn nu heel erg bezig om de klanten op een juiste manier te begeleiden en hoe zij ervoor kunnen zorgen dat ze de juiste keuzes maken. Bijvoorbeeld het investeren in een CRM- en e-mail marketing systeem. Dit zijn straks nog een van de weinige kanalen waar je het gedrag nog goed kunt meten. Natuurlijk zijn Google en Facebook bezig om hieromheen te kunnen werken zoals met Google Analytics 4, maar uiteindelijk gaat het er straks een keer van komen (verwachten we) dat cookies zo goed als verdwijnen. In dat geval gaat meetbaarheid ook een ding worden. Hoe zorg je ervoor dat je alle omzetten die je nu binnenhaalt goed meet en dat de attributie op de goede manier gaat? Hoe breng je op de juiste manier de touchpoints goed in kaart? Hier hebben we AdCalls ook voor nodig op het gebied van het in kaart brengen van de telefonische touchpoints. Hoe zorgen we ervoor dat het beeld zo compleet mogelijk blijft?”

Adverteren in de reisbranche

Ook op het gebied van advertising binnen travel staat er de komende tijd een hoop te wachten. Corné verwacht dat er de komende tijd een concurrerend speelveld gaat komen. “We willen natuurlijk allemaal straks snel campagnes draaien en traffic op de site. Adverteren ligt dan voor de hand als je een snelle oplossing wilt. Alleen als iedereen gaat adverteren, weet je ook wat dat met de kosten gaat doen. Het blijft een veilingmodel. We proberen daar onze klanten voor te behoeden. Hoe zorg je er nu juist in de voorbereiding voor dat je straks veel slimme dingen toepast? Je kunt dit doen door bijvoorbeeld alvast mensen in te laten schrijven voor je mailinglijst voor als het reizen straks weer mag. Maar ook bijvoorbeeld een Facebook pagina opbouwen met echte fans die jou gaan volgen. Zo heb je straks een grote database aan mensen die je makkelijk kunt benaderen, in plaats van dat je al je budget in advertising gaat stoppen.”

Google Analytics als verzamelkanaal

Er worden verschillende tools gebruikt om data te verzamelen. Corné: “Het verzamelkanaal is vaak Google Analytics. Dat is de basis waarin we alle data verzamelen. Soms is dit ook Adobe, dat is afhankelijk van waar de klant mee werkt. Van daaruit gebruiken we alle tooling die daarop is aangesloten voor reporting, maar ook AdCalls om die data te verrijken. We gebruiken veel tools en koppelen deze om een zo compleet mogelijk overzicht te krijgen van de klantreis.” 

Samenwerking met AdCalls

De samenwerking tussen RED Online Marketing en AdCalls is intensief sinds 2019. Corné:

“AdCalls heeft als leverancier voor ons een fantastische service. Mij wordt alles uit handen genomen voor zover het kan. Zowel in set-up, als onboarding, maar ook in het vertellen van het verhaal. Wij als bureau zijnde hebben natuurlijk altijd te maken met efficiëntie en willen zoveel mogelijk doen voor de klanten in de tijd die we hebben. Dit maakt het ook dat ik graag met jullie werk. Jullie ontzorgen ons en dat is echt een compliment naar jullie, want dat maak ik bijna nergens mee.” 

34% meer inzicht in conversies

Samen met RED Online Marketing hebben wij een mooie case ontwikkelt over Landgoed Ruwinkel. Hier is gebleken dat 34% van alle conversies via de telefoon binnen zijn gekomen.

Corné: “In een maand hebben we 34% meer inzicht en kunnen we de leads dus definiëren. Vooral in de Google Ads campagnes kunnen we meer conversies signaleren, waardoor we beter kunnen optimaliseren.” 

Over het algemeen ziet Corné dat deze verhouding branchebreed te zien is. Gemiddeld pakt 40% ergens in het proces de telefoon. 

De vervolgstap die we nu aan het maken zijn, is om hier op de juiste manier ook de omzet aan te hangen. “We zijn voor Ruwinkel nu bezig met het beoordelingsmenu te implementeren inclusief de orderwaarde die dan terug geschoten wordt. Dit vind ik persoonlijk wel een must: als je het implementeert, implementeer het dan altijd met het beoordelingsmenu. Dit is voor een omzet gedreven product cruciaal om ook écht inzicht te krijgen.” 

Het beoordelingsmenu geeft inzicht of de oproep een sale was, een lead of bijvoorbeeld een vraag over de reservering. “Als het een sale was, hoeveel omzetwaarde hangt daar dan aan? Dit inzicht zorgt ervoor dat je harder kan groeien als organisatie omdat je gewoon beter weet dat er nog meer omzet komt uit de marketinginspanningen die je doet. We kunnen het allemaal koppelen, dus er is geen reden om het niet te doen!”

Bedankt Corné voor dit leuke gesprek en heel veel succes de komende periode met het slim inzetten van advertenties en processen binnen de reis- en recreatiebranche. 

Ook deelnemen aan deze rubriek? Neem dan contact op met tamara@adcalls.nl

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief