In gesprek met Benny en Christine van Afix

Geschreven door: Tamara
6 MIN LEZEN

Deze maand staat Afix in de spotlight in de rubriek Gold Partner van de maand. Wij gaan in gesprek met Benny Vingerling, oprichter van Afix en van origine ook SEA specialist en websitebouwer en Christine Schering, Senior Online Marketeer bij Afix. 

Afix biedt alles onder één dak. Zij zijn zowel een online marketing bureau als experts in het bouwen van websites. Hierdoor zijn zij een one stop shop voor klanten en hiermee uniek in de markt. Ze werken met twee teams die goed op elkaar zijn aangesloten en zijn geïntegreerd. Benny: “Vaak lopen klanten er toch tegenaan dat ze ergens een website laten bouwen en vervolgens komen ze bij een online marketing bureau en die heeft dan weer andere gedachten over de website omdat hij niet is gebouwd vanuit marketing perspectief. Dan moet je de website met terugwerkende kracht laten aanpassen en wij zijn dat voor doordat we dit beiden in huis hebben.” 

De doelgroep van Afix is vrij breed. Het zijn vaak de bedrijven die het goed geregeld willen hebben die kiezen om samen te werken met Afix, waarbij ook de locatie een rol speelt. Afix is een nuchter bureau gelegen in Alkmaar en ze vinden persoonlijk contact erg belangrijk. De klantenkring bestaat uit e-commerce partijen, maar ook uit zakelijke dienstverleners, advocatenkantoren en corporates. Kortom: van grote namen tot MKB’ers. 

Automatische biedstrategie met minder data

Benny en Christine zien de rol als marketeer steeds meer veranderen. Benny: “De techniek wordt steeds beter en steeds uitgebreider. Vroeger was je als SEA specialist nog elke CPC handmatig aan het optimaliseren en nu nemen algoritmes en biedstrategieën dit over. Als online marketeer stuur je steeds meer de machines aan die voor jou dat werk aan het doen zijn. Als marketeer ga je steeds meer naar het creatieve vlak en strategisch denken hoe je een goed plan kunt maken.”

Christine vult aan: “Google heeft ook steeds minder data nodig om die automatische biedstrategie te kunnen toepassen. Eerst had ik nog 50 conversies nodig voor een ROAS strategie en nu geeft Google al aan dat het 20 of 15 conversies kunnen zijn. Ik zet call tracking voornamelijk in voor de klanten met duurdere zoekwoorden. En juist bij deze klanten ben je vaak nog veel tijd kwijt aan het draaien van de knoppen omdat zij nog niet aan die automatische biedstrategie toekomen. Dit gaat dus steeds meer veranderen waardoor het ook voor steeds meer klanten van toepassing zal zijn. In die zin is call tracking ook juist fijn, want je verzamelt er juist meer data mee. Daarnaast pak je ook desktop en offsite mee. Je kunt natuurlijk wel de klikken op een telefoonnummer meten, maar juist door call tracking in te zetten weet je of het daadwerkelijk een oproep is geworden of niet. Ook de gemiste oproepen inzichtelijk maken vind ik echt waardevol voor de klant.” 

WordPress maakt plaats voor Webflow

Naast de ontwikkelingen op het gebied van online marketing, vindt Afix het ook erg belangrijk om voorop te lopen wat betreft andere ontwikkelingen. Benny: “Als je bijvoorbeeld kijkt naar Facebook advertising, TikTok advertising: om de zoveel tijd komen er weer nieuwe platformen bij. Wij nemen al deze ontwikkelingen in ons op en zitten er bovenop. Zo begonnen wij in 2008 met het bouwen van websites en toen waren we de eerste die WordPress als open source gebruikte. Je zag toen de hele markt verschuiven naar WordPress. Wij zijn daar sinds 2019 mee gestopt en bouwen nu websites op Webflow. Dit is een no-code platform zodat je veel makkelijker betere websites kan realiseren. Tegelijkertijd zijn we ook bezig om websites en online marketing op elkaar te laten aansluiten. Je hebt heel veel websites die op zenden staan en dan een SEA campagne aanzetten. Het moet een samenspel zijn.”

Christine: “Jullie lopen ook voorop en dat vind ik belangrijk, want wij willen ook voorop lopen. Dit doen jullie ook met jullie dienstverlening zoals met nieuwe functies zoals bijvoorbeeld form tracking.” 

Sturen op kwaliteit in plaats van kwantiteit

Daarnaast gebruikt Afix de inzet van AdCalls om te sturen op de kwaliteit van de conversies. Dit kun je doen door de inzet van het beoordelingsmenu. Benny: “Telefonisch contact kun je nog wel meten, maar wat je niet wilt is alleen maar het sturen op de aantallen conversies. Je wilt ook weten wat de kwaliteit is van de conversies. Als je bijvoorbeeld een campagne hebt waar maar één conversie uit komt, maar dat is wel een hele grote, dan is dat meer dan de moeite waard. Met AdCalls zorgen we dus dat je kunt sturen op kwaliteit in plaats van kwantiteit.”

Daarnaast geeft Benny aan dat zij call tracking van AdCalls voornamelijk inzetten voor dienstverleners: “We gebruiken AdCalls sinds 2016 voor alle typen dienstverleners en dan met name de klanten die een aanzienlijk percentage telefonische conversies hebben. Denk hierbij aan de advocatuur, daar leent dit zich uitstekend voor.”

Naast de advocatuur, zien zij ook dat je call tracking goed kunt inzetten bij partijen in bijvoorbeeld zonnepanelen. Christine: “Juist voor de dingen met een hoge klikprijs, is de inzet van call tracking relevant. Je ziet dan precies wat zo’n klik gedaan heeft en of je nog dingen mist. Bijvoorbeeld in de advocatuur zijn de zoekwoorden best wel duur. Maar als de mensen klikken, nemen ze niet altijd direct via de website contact op. Ze zullen ook gaan bellen. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Op die manier maak je inzichtelijk wat de zoekwoorden doen. Misschien zijn er wel zoekwoorden die veel oproepen opleveren, maar niet altijd voor contactmomenten als in formulieren zorgen. Het proces naar de offerteaanvraag is dan vaak wat langer.”

Benny: “Jullie waren sowieso de eerste partij waarmee we op het gebied van call tracking hebben samengewerkt. Tussendoor hadden we nog even een uitstapje gemaakt naar een andere call tracking partij. Dat beviel heel slecht. We hadden ineens last van bugs en de tracking werkte niet helemaal lekker en zodoende zijn we ook snel weer teruggegaan met onze klanten naar AdCalls. We zijn blij met de kwaliteit van jullie dienstverlening.”

Missing link in conversie tracking

Benny introduceert AdCalls bij de klanten als de missing link in conversie tracking. Hierdoor merkt hij dat het verhaal duidelijk is en er bijna geen barrières zijn om te starten. Benny: “Klanten zijn in het begin nog wel eens verbaasd dat het kan. Dat weet nog niet iedereen. Maar als je het vertelt merk je dat het heel toegankelijk is omdat er ook geen grote investeringen aan vast zitten.”

Meet alle kanalen

Christine vindt het vooral belangrijk dat er een totaalplaatje van de meting gevormd kan worden. “Als ik een tip mag geven: meet alle kanalen. Mensen komen via verschillende kanalen binnen. Je weet dan bijvoorbeeld dat iemand via Google Ads is binnengekomen, maar vervolgens nog een keer organisch belt en uiteindelijk converteert via een ander kanaal. Als je call tracking inzet, zet dit dan over alle kanalen heen in zodat je een goed compleet beeld hebt van je data. Per kanaal kan het verschillen hoe vaak mensen telefonisch contact opnemen. Bij een klant van ons zag ik bijvoorbeeld dat er via Google Ads relatief veel telefonisch contact opgenomen wordt en via een ander kanaal weer minder.” 

Christine en Benny: bedankt voor het mooie interview. Wil je ook meewerken aan deze rubriek? Stuur dan een mail naar tamara@adcalls.nl

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief