Al 7 jaar op rij de beste Analytics & Optimalisatie software.
Wij zijn trots om al 7 jaar op rij verkozen te zijn tot beste Analytics & Optimalisatie software.

Bram Lucas van Team Nijhuis aan het woord

Geschreven door: Natalie
9 MIN LEZEN

Een nieuw jaar, een nieuwe maand en dus ook: een nieuwe Gold Partner van de maand. Deze maand is het de beurt aan Bram Lucas van Team Nijhuis. Bram vertelt in dit interview hoe zij zich onderscheiden van andere online marketing bureau’s én hoe ze call tracking daarvoor gebruiken.

Team Nijhuis

Bram Lucas is operationeel directeur bij Team Nijhuis. Hij is zelf in 2014 bij het bedrijf begonnen als uitvoerend online marketeer. Team Nijhuis bestaat al sinds 1973 en is van oudsher een echt reclamebureau die vroeger krant advertenties op schets en radio- en televisiereclames realiseerden. Een echt familiebedrijf. Sinds de zoon van de voormalig eigenaar in 2010 in het bedrijf is gestapt, is langzaam de switch ontstaan naar een online marketing bureau. Ook het aantal werknemers is sindsdien flink gegroeid. Van 8/9 werknemers in 2014 naar 50 vandaag de dag. 

Team Nijhuis biedt alles op het gebied van digital marketing. Ze hebben met name focus op zoekmachine marketing (SEO en SEA), maar bieden ook social media advertising, marketing strategieën, email marketing, display, video en marketing automation. Het hele palet aan online marketing. Ze zijn gevestigd in Borne (Twente) en hebben ook een tweede vestiging in Uithoorn. Ze werken met een jong en dynamisch team die vol passie met hun vak bezig zijn. Het team staat bekend om hun eerlijke, nuchtere verhaal. “Afspraak is afspraak en geen gekke verwachtingen neerleggen. Doen wat we afgesproken hebben en als het niet lukt, daar gewoon eerlijk over zijn”, aldus Bram. 

Switch naar online door corona

Ook het team van Team Nijhuis werkt sinds maart allemaal  thuis. “Voor ons als online marketing bureau is dat gelukkig heel makkelijk. We communiceren veel via hangout met klanten en partners, maar dat waren we al gewend.” Toch is het voor hen ook een spannende tijd geweest. Ze merkten dat de aanvragen voor new business werden uitgesteld en investeringen werden vastgehouden. Door de inzet van een breed klantenpalet, kon dit gelukkig goed opgevangen worden. Hotels, rijscholen, kappers, productiebedrijven, B2B, webshops en ga zo maar door. “We hebben toen direct alle klanten gebeld waarop het impact zou kunnen hebben om te overleggen wat ze kunnen doen. Voor sommige klanten hebben we ook het contract moeten bevriezen. Dat gaf ons wat onzekerheid, maar zagen toen ook snel het tij weer keren. Iedereen die weer open mocht, wilde de schade weer inhalen.”

Daarnaast waren er ook bedrijven die gedwongen werden om een switch te maken van offline naar digitaal. Met name webshops gingen hierdoor veel meer omzet draaien en daar heeft Team Nijhuis van mee kunnen profiteren. “Er bellen nu toch partijen op die eerder veel traditioneler waren en de stap naar online niet durfden te maken, maar nu toch wel moeten. Uiteindelijk na het dipje in maart en april zijn wij juist heel hard gegroeid en hebben we veel nieuwe collega’s mogen aannemen omdat de vraag gewoon hoger ligt dan het aanbod op dit moment. We mogen zeker niet klagen!”

TikTok, automatisering en nieuwe salesprocessen

Volgend jaar verwacht Bram dat veel ondernemingen die het digitaliseren in het verleden nog angstig vonden, dit toch komend jaar gaan doen. Ze zijn bij Team Nijhuis nu ook bezig met een traditioneel B2B bedrijf dat altijd gewend was om veel mensen op de weg te hebben. “Accountmanagers die langs gingen, kopje koffie drinken, op beurzen staan en op die manier new business binnenhalen. Dit is natuurlijk in een keer weggevallen. Accountmanagers mogen niet meer naar klanten toe en beurzen gaan niet door. Dat is waar hun volledige sales op draaide en het bedrijf op leunde. Er was eerder dan ook geen urgentie om dat aan te passen. Door corona zijn ze dat nu wel verplicht. Ze moeten nu wel naar een andere manier van werken gaan.”

Daarnaast is de verwachting komend jaar dat de webshops nog verder doorgroeien. Mensen ervaren nu nog meer dat online net zo makkelijk is. Ook heeft Team Nijhuis de eerste advertenties op TikTok draaien. “Dit soort nieuwe platformen zullen altijd blijven komen en daar moeten wij op blijven inspelen.”

Het afgelopen jaar hebben ze steeds meer te maken gehad met de machine learning en automatisering van Google. “Je merkt echt de verschuiving van onze toegevoegde waarde. Dit zit niet meer 100% in de uitvoering, maar meer als strategisch partner. Daar gaat ook ons verdienmodel naar toe. Consultancy, samen sparren met partners. Dit zal zich alleen maar doorzetten. We zullen op een ander level/niveau onze dienstverlening gaan uitvoeren.”

AdCalls net zo standaard als Google Analytics

De afgelopen periode zijn er veel nieuwe werknemers bij Team Nijhuis gestart. Zij hebben voor deze nieuwe werknemers een handleiding gemaakt waarin ook alle tools staan waar ze mee gaan werken. Ze gebruiken vooral voor de advertentieplatformen tools zoals: Google, Facebook, LinkedIn, Daisycon, TradeTracker, Bol.com en Amazon. Op analytisch niveau wordt onder andere Google Analytics, AdCalls, SEMRush en Ahrefs gebruikt. “Het is een breed palet en eigenlijk zie je wel dat de tools voor analyses zoals Google Analytics en AdCalls echt functieoverstijgend zijn. Deze tools worden dus gebruikt bij elke functie.”

Team Nijhuis gebruikt sinds juli 2018 AdCalls. Daarvoor hadden zij een andere partij waar zij mee samen werkten op het gebied van call tracking. “Zij gingen langzaam opschuiven naar een groot segment markt waar je alleen grote bulk pakketten kon afnemen. Daarnaast was het contact moeilijk, support was lastig en productontwikkeling was niet heel groot. Toen zijn wij gaan oriënteren naar alternatieven en zo kwamen we terecht bij AdCalls. Eerst hebben we een pilot gedraaid en zijn toen vrij snel partner geworden. AdCalls is ontstaan vanuit een marketinggedachte en zijn daarnaast Nederlands en kleinschalig. Dit sluit goed bij ons aan. De support lijnen zijn kort, innovatie gesprekken over maatwerk implementatie en we worden betrokken bij de ontwikkeling van het product.”

Bram geeft aan dat ze met name voor B2B klanten AdCalls standaard implementeren. “Zodra we een onboarding doen en we gaan live met campagnes, dan is AdCalls net zo vanzelfsprekend als Google Analytics.”

Doelstellingen meetbaar maken

Voor Team Nijhuis is het heel belangrijk om AdCalls in te zetten bij klanten. “Een klant komt met een bepaalde business doelstelling omdat ze willen groeien in bijvoorbeeld omzet. Dan kom je altijd op een stuk meetbaarheid, want we moeten successen kunnen bespreken met elkaar.” 

Ook ziet Bram dat, met name in de B2B, veel leads via de telefoon binnenkomen. “Uiteindelijk worden we beoordeeld en afgerekend op het resultaat dat we leveren. Als wij de telefoontjes niet kunnen herleiden uit de campagnes, dan mist er een stuk meting, maar ook een stuk inzicht voor optimalisatie.” Bij de klanten zien wij vaak een 50/50 verdeling als het gaat om de leads die via de telefoon en via het web binnenkomen. “Dit kan nog wel eens 60/40 of 70/30 zijn, maar het is in elk geval te groot om te verwaarlozen.”

Bram merkt dat met name de marketing managers vaak wel staan te springen om de telefonische leads en sales meetbaar te maken. Ondernemers zijn soms nog bang omdat hun telefoonnummer wijzigt. Bram geeft dan altijd een mooi voorbeeld “Als jij je kapper belt, dan Google je toch de naam en dan bel je. Of typ je het nummer in? Vaak is het dan toch het eerste, dus dan kan je die angst ook wegnemen.” Hij merkt ook dat als ze uitleggen hoe het technisch werkt en ze aangeven dat het geen verandering meebrengt in de werkwijze, ondernemers dan toch overtuigt kunnen worden. “De telefoon gaat gewoon bij hun over.”

Synergie tussen marketing en sales door call tracking

Daarnaast heeft het meetbaar maken van telefoongesprekken ook nog intern voordelen. “Er is altijd een spanningsveld tussen sales en marketing. Sales vraagt zich dan af waar er geld aan wordt besteed en of het zich dan ook weer oplevert. Call tracking zorgt voor een intern draagvlak. Als iemand de telefoon opneemt en hoort dat de oproep afkomstig is vanuit een advertentie, dan weten ze direct: dit komt door de inspanningen die marketing levert. Dit zorgt voor een stuk synergie tussen marketing en sales.”

Bij Team Nijhuis wordt call tracking volgens Bram dan ook gebruikt voor: “het bepalen van het effect van campagnes, verantwoorden van de resultaten die je levert en het creëren van synergie tussen marketing en sales. Daarnaast wordt er draagvlak gecreëerd voor de activiteiten die marketing uitvoert.”

Bij bedrijven intern veranderen er dingen. Zo dwingt het klanten volgens Bram ook om gestructureerd met interne salesprocessen om te gaan. “Als je vraagt: hoe werken jullie dan? Dan is daar niet altijd een CRM of proces voor het opvolgen van de leads. Om marketing goed te laten functioneren, is dat essentieel. Je moet toch weten of die lead uiteindelijk heeft geleid tot een sale”.

Collega Bart Brager (Digital Marketing Expert die eerder een webinar gaf over het gebruik van AdCalls) van Team Nijhuis werkt met klanten met gedeelde spreadsheets. Hier komen automatisch de telefoongesprekken in te staan, waar de accountmanager verplicht moet loggen wat de status is geweest. “Deze lijst wordt ook meegenomen in het sales overleg om de status van leads te bespreken en ook het effect te meten.” Vervolgens koppelt Bart deze gegevens weer terug naar de campagnes. “Hierdoor kan hij vervolgens bepalen of het rendement van de campagne hoog ligt en waar ze kunnen opschalen.”

Bram ziet mooie resultaten bij klanten door de inzet van AdCalls: “Bij klant Westfalen Gassen Nederland zien we dat 48% van alle contactaanvragen via telefoon binnenkomt (52% via contactformulieren).”

“Als we deze inkomende gesprekken niet hadden kunnen meten dan hadden we de helft minder conversies kunnen meten en dus op basis van die data 50% minder rendement uit de ingezette marketing kanalen kunnen aantonen.”

Snij jezelf niet in de vingers

“Wij nemen AdCalls altijd mee in het totaalpakket zodat wij ook echt kunnen laten zien wat de meerwaarde is van AdCalls. Als je dan nog overweegt om het niet te doen vanwege het kostenaspect, dan snij je uiteindelijk jezelf in de vingers. Gewoon omdat je dan uiteindelijk een heel stuk van je leads niet meetbaar hebt, je dan negatief uitkomt en je niet alle leads kan verantwoorden richting de activiteiten die je hebt gedaan.”

Bram, heel erg bedankt voor dit mooie interview en we hopen nog lang met jullie als partner samen te mogen werken! 

Wil je ook geïnterviewd worden? Stuur dan een bericht naar tamara@adcalls.nl

 

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief