In gesprek met Victor Ribot van Happy Idiots

Geschreven door: Tamara
5 MIN LEZEN

Victor Ribot is inmiddels al zo’n 5,5 jaar werkzaam bij Happy Idiots en heeft verschillende rollen binnen de organisatie gehad. Hij is begonnen als online marketing consultant, vervolgens doorgegroeid naar teamlead online marketing consultants en daarna vrij snel toegetreden tot het management van Happy Idiots. Happy Idiots heeft een vestiging in Apeldoorn en in Eindhoven en Victor is inmiddels al zo’n 1,5 jaar verantwoordelijk voor de vestiging in Eindhoven.

Happy Idiots als onderdeel van Happy Horizon

Happy Idiots is een onderdeel van Happy Horizon. Happy Horizon is een bureaugroep die in de volle breedte op digitaal vlak organisaties ondersteunt. Concreet houdt dit in dat zij zich richten op een stuk online marketing, maar ook op app- en web development en creativiteit: het maken en bedenken van on- en offline campagnes. 

Victor: “Op die manier proberen we ook met een branche-aanpak de verschillende branches te benaderen en echt onze specialistische kennis binnen die branches te gebruiken.”

Bij Happy Idiots voeren ze zowel strategische als uitvoerende werkzaamheden uit voor hun klanten. Dit doen ze succesvol, aangezien zij voor de strategieën en campagnes meermaals nationaal en internationaal beloond zijn. Ook bij de Dutch Search Awards hebben zij het afgelopen jaar de grote prijs gewonnen. 

Creativiteit als belangrijke pijler

Happy Idiots kan in de volle breedte marketingoplossingen op digitaal vlak oplossen. Hierin combineren zij ook een stuk marketing met techniek en creativiteit. Daarnaast zien wij ook dat de rol als online marketeer steeds meer aan het verschuiven is. Victor: “Automatisering is een gegeven, dus als bureau zijnde moeten we op een andere manier waarde toevoegen bij onze klanten. Dit doen wij met name door een stuk creativiteit en strategie. Met dezelfde middelen moeten wij creatieve oplossingen bedenken. Dit zit ook echt in onze cultuur. Wij realiseren innovatieve dingen bij de klant met als doel betere resultaten dan de concurrent.”
Daarnaast hebben ook zij natuurlijk te maken met de automatisering die steeds verder wordt doorgevoerd. Victor: “Automatisering zorgt ervoor dat je relatief simpele taken die voorheen handmatig gebeurden, zoals het bieden op zoekwoorden, steeds meer geautomatiseerd worden. Algoritmes zijn eigenlijk in staat betere beslissingen te maken dan wij mensen. Daardoor verandert de rol van de marketeer ook. Er komt meer tijd vrij om je bezig te houden met andere zaken. De verschuiving gaat steeds meer naar strategie of hoe kan ik op een slimme manier bepaalde datastromen aan elkaar vast koppelen. Dat is wel de transitie die je steeds meer ziet gebeuren en wat ook steeds belangrijker wordt. Ik benoem ook die datastromen zo expliciet, want dat is het voeden van die algoritmes met die juiste data.”

“Is je data op de goede manier in orde, dan zul je uiteindelijk het maximale resultaat behalen.”

Call tracking voor b2b-klanten

Om die data goed op orde te hebben, is het natuurlijk belangrijk om hier ook je oproepen in mee te nemen. Inmiddels werkt Happy Idiots ook al zo’n 6 jaar samen met AdCalls. Hier hebben zij destijds voor gekozen om volledig inzicht te krijgen in het resultaat van wat de online marketing campagnes opleveren. Daarbij nemen zij AdCalls altijd mee in de voorstellen waarvan zij denken dat het relevant is. Victor: “Je kunt call tracking natuurlijk voor verschillende doelen inzetten, bijvoorbeeld ook voor een stuk call reductie. Wij gebruiken het echter vooral bij b2b-klanten waarbij telefonie een onmiskenbare rol speelt binnen het hele leadgeneratie proces.” Met de data die er met call tracking verzameld wordt, gaat Happy Idiots vervolgens aan de slag om de campagnes te optimaliseren. Juist in de b2b zien zij dat het aandeel oproepen erg hoog ligt. 

Verder werken ze bij Happy Idiots ook vaak in verschillende fases. Zo beginnen zij eerst met het meten van de oproepen, zonder dat ze nog aan de slag gaan met het beoordelen. Victor: “We creëren altijd eerst het basale inzicht. Op basis daarvan maken we verdere verdiepingsslagen en kijken we of we de data verder kunnen verrijken. Wat is uiteindelijk een lead geweest? Of wat is een informatieaanvraag geweest? Maar verdiepen ons ook in de kwaliteit van de leads. Op die manier werken we het gefaseerde plan uit. In een later stadium kun je er ook nog aan denken om die data terug te koppelen naar bepaalde systemen.” 

Verschillende afdelingen binnen een organisatie

Toch merkt Victor dat het soms nog een uitdaging is om de waarde aan klanten aan te tonen en de gehele organisatie mee te krijgen. Vandaar dat zij vaak ook beginnen met een pilotperiode en vanuit daar wordt er dan gekeken naar de waarde en hoe ze dit verder gaan uitrollen.

Victor: “Na zo’n pilotperiode ziet de klant vaak de waarde er wel van in en kunnen we het doorzetten.”

Wanneer ze vervolgens aan fase 2 beginnen, het beoordelen van de oproepen, ziet Happy Idiots dat dit vaak invloed heeft op bepaalde processen of andere afdelingen. Victor: “Het draait dan niet meer alleen om de marketingafdeling, maar bijvoorbeeld ook de inbound sales afdeling. In deze fase draait het dus om andere stakeholders en afdelingen hierin mee te nemen en de waarde te laten zien. Vaak geven we dan een presentatie waarin je ze meeneemt in het verhaal en de waarde aan kunt tonen. Hier laten we dan op basis van de data zien wat de toegevoegde waarde is van AdCalls ten opzichte van wanneer we AdCalls niet zouden gebruiken.”

Call tracking gefaseerd implementeren

Victor zou andere organisaties ook aanraden om het implementeren van call tracking gefaseerd te doen. Victor: “Zorg dat je eerst begint met call tracking en ga daarna kijken wat de extra inzichten zijn die je eruit kunt halen. Op basis daarvan ga je met de eerste resultaten aan de slag om een beoordelingsmenu te implementeren en de rest van de organisatie daarin mee te nemen. Werk het zo stapsgewijs uit. Dat werkt vaak het beste.”

Bedankt Victor voor je tijd en het leuke gesprek. Veel succes met Happy Idiots en Happy Horizon! 

Wil je ook deelnemen aan deze rubriek? Neem dan contact op met tamara@adcalls.nl

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief