In gesprek met Stijn Snijder van APC
- APC •
- Gold Partner •
- Interview
Deze maand staat Stijn Snijder, consultant bij Achterhoek Performance Center in de spotlight als Gold Partner van de maand! Stijn heeft al heel wat jaren ervaring als online marketeer, zowel aan bureauzijde als aan klantzijde. Zo heeft hij o.a. gewerkt bij PowerKraut (voorheen DTC Media) en heeft hij 2,5 jaar bij een grote landelijke retailer gewerkt als online marketeer. Inmiddels werkt hij alweer 1 jaar bij APC. Stijn is één van de drie consultants en heeft voor zo’n 10 klanten de lead. Stijn denkt mee op strategisch niveau, maar zit zelf ook nog aan de knoppen.
APC biedt online marketing voor e-commerce en leadgeneratie. Zij doen dit met zo’n 10 man en werken voornamelijk voor opdrachtgevers uit de regio. Denk hierbij aan Doetinchem, Arnhem en Enschede. De naam zegt het al, Achterhoek Performance Center, staat voor performance. Dit staat in de samenwerking centraal. De klanten variëren van grote internationale klanten waarbij er geschakeld wordt met marketeers uit heel Europa, maar ook webshops waar 2 a 3 man werkzaam zijn behoren tot het klantportfolio.
First Party Cookies
De afgelopen jaren is er veel veranderd binnen online marketing. Stijn: “Voorheen was Google Ads het gros van de werkzaamheden. Nu wordt er veel meer automatisch gedaan, dus komt er meer tijd vrij voor andere disciplines. Wij denken daarin ook strategisch ook met onze klanten mee met o.a. ROAS targets en conversie optimalisatie.”
Maar niet alleen de afgelopen jaren ziet Stijn een verandering. Ook voor de komende jaren staat er een hoop te gebeuren. Stijn: “Er komen nog veel wijzigingen aan in cookie policies. De first party cookies zullen veel belangrijker worden. Zaken zoals het werken met een CDP (Customer Data Platform red.) gaan een grote rol spelen. Zo is APC nu ook Gold Partner bij Datatrics. Je wilt de data zelf verzamelen en er wat mee kunnen doen.”
AdCalls als tool om data te verzamelen
Er wordt door APC gebruik gemaakt van verschillende tools zoals Channable, Google Ads, Ads Editor, Google Analytics en AdCalls. Door de eerdere werkervaring van Stijn, was hij al bekend met AdCalls voordat hij bij APC kwam werken. “PowerKraut focust zich op de automotive branche en ook juist in die branche is het erg raadzaam om de telefonische leads inzichtelijk te hebben.”
Momenteel zet Stijn AdCalls o.a. in voor zijn klant Henk Pen. “We merken dat het voor hen ook super waardevol is. Voordat we begonnen hadden ze geen inzicht in hoeveel leads er binnenkwamen via de website of via de telefoon. Dus toen hebben we gelijk aan het begin van de samenwerking gezegd: Als wij gaan samenwerken, moeten we wel eerst zorgen dat de meetbaarheid goed is. Ik wist namelijk hoe belangrijk de telefonische leads zijn voor dit soort organisaties. Ze waren hier gelijk heel positief over en we merken dat het heel fijn werkt. Als we de resultaten doornemen weten we ook waar we over praten en hoeveel een lead heeft gekost of mag kosten.”
Makkelijker rapporteren door inzet AdCalls
APC zet AdCalls in voor diverse klanten. Dit is bijvoorbeeld een klant met een B2B webshop, maar zij zien ook veel leadgeneratie klanten. “Als wij AdCalls introduceren, reageren de klanten positief. Ze weten vaak niet dat het mogelijk is om telefonische leads te meten. Soms is er iets meer toelichting nodig en dan komt Rick (Partner Manager AdCalls red.) erbij en legt het systeem uit. Je merkt dat na één of twee maanden de eerste resultaten zichtbaar zijn. Als je dan de rapportages en resultaten bespreekt, zijn de klanten vaak erg enthousiast en schrikken ze eigenlijk hoeveel telefonische leads er zijn.”
Op basis van deze inzichten, merkt Stijn ook dat er andere beslissingen gemaakt kunnen worden tijdens het optimaliseren van de campagnes.
“Wij maken op basis van deze resultaten de beslissing om biedingen te verhogen of zoekwoorden uit te sluiten. Ook komt het voor dat zoekwoorden die voorheen niet converteerden nu wel veel telefonische leads binnenhalen.”
Integratie met Salesforce
Het seizoen voor Henk Pen is inmiddels voorbij, dus het is voor APC een mooi moment om te kijken naar de resultaten van het afgelopen seizoen. Stijn: “Wij gaan een spreadsheet met verkoopdata naast een export van AdCalls leggen om te kijken of we een match kunnen vinden. Zo kunnen wij voor volgend jaar kijken wat de lead to order ratio is. Dit doen wij nu handmatig, maar straks kan dit automatisch door een integratie met Salesforce.”
Optimaliseren door kwalificatie leads
Daarnaast raadt Stijn ook aan om de telefonische leads te kwalificeren. “Probeer de telefonische leads zo goed mogelijk te splitsen door het keuzemenu vooraf en het beoordelingsmenu achteraf. Wij zien daardoor dat het heel makkelijk te zien is of het gaat om een hot lead, cold lead of een overige kwalificatie. Hierdoor kunnen we de campagnes nog beter aansturen.”
Bedankt voor het leuke gesprek Stijn! Ben je ook benieuwd naar hoe AdCalls voor jouw bedrijf ingezet kan worden? Neem dan contact op.