In gesprek met Sander & Michel van B&S Media Internetmarketing
B&S Media Internetmarketing is een internet marketing bureau gevestigd in Kampen. Zij bieden ondersteuning in SEO, Google Ads, webdesign en social media en bedienen met name het MKB. De relaties van B&S Media zijn werkzaam in allerlei branches; van hoveniersbedrijven tot schildersbedrijven en van vloerenzaken tot gastouderbureaus. Het afgelopen jaar bedienen zij ook steeds meer e-commerce klanten. Nuchter, resultaat- en klantgericht: dat is waar zij op inzetten.
B&S Media heeft de afgelopen jaren steeds meer focus gehad op hoe ze zich naar buiten profileren. Sander Schilder, eigenaar van B&S Media: “De dingen die we doen, daar zijn we goed in. Dat stralen we nu ook steeds meer uit.” Michel Hamer, teamleider bij B&S Media vult aan: “We doen heel veel mooie dingen, maar hebben dat de jaren ervoor voornamelijk binnenskamers gehouden. Nu zijn we wat meer bezig om ons naar buiten toe ook kenbaar te maken. Resultaat en de relatie met de klant is voor ons het belangrijkst.”
De voordelen van een divers portfolio
De afgelopen periode hebben ze gemerkt wat de voordelen zijn van een divers portfolio. Vorig jaar maart en april zagen ze wel even een daling in omzet. Sander: “Links zag je onder andere de horeca en reisbranche die het heel zwaar hadden, maar aan de andere kant hadden webshops, hoveniersbedrijven en leveranciers van bestrating bijvoorbeeld hun beste jaar ooit. Dat is dan toch wel het grote voordeel aan het feit dat wij zo’n divers portfolio hebben. Daardoor kunnen wij ook meedenken met bedrijven die het zwaar hadden en hebben.”
Sander vervolgt: “Er zijn natuurlijk nu ook veel bedrijven die de noodzaak voelen om iets online te gaan doen. En omdat we online nu beter zijn vertegenwoordigd kunnen opdrachtgevers ons nu beter vinden. We zien dan ook een stijging in het aantal webshops dat relatie van ons wordt. Het is een combinatie van factoren: een stukje eigen vindbaarheid, een stukje vanuit sales en het feit dat bedrijven meer noodzaak voelen om online vindbaar te zijn.”
Automatisering: de trend binnen online marketing voor komend jaar
Volgens Michel gaat Google steeds meer inzetten op snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Automatisering is daarnaast ook niet meer weg te denken.
Michel: “Mensen zijn nu wel genoodzaakt om online te bestellen en ik denk dat voor veel mensen nu een drempel is weggenomen om via het internet aankopen te doen. Nu automatisering een grote rol speelt binnen het marketinglandschap, wordt onze rol als internetmarketing specialist ook anders.” Sander vult aan: “We worden nog meer een strategische partner. Het draait meer om het verbeteren van de strategie, dan het draaien aan de knoppen.”
Volgens Michel is er de afgelopen 5 tot 10 jaar ook veel veranderd binnen de online marketing. “De complexiteit van een Ads account neemt toe, er zijn zoveel functionaliteiten bijgekomen. Binnen SEO had je vroeger bijvoorbeeld een paar keywords, je plaatste wat linkjes en dan was je er wel. Dan maakte het verder niet zo heel veel uit hoe de site in elkaar zat. Google heeft steeds hogere eisen en onze rol verschuift naar een partner die strategisch meedenkt in plaats van dat wij alleen maar zorgen voor extra bezoekers.”
Sander geeft aan dat ondernemers ook steeds meer kennis hebben van online marketing: “De afgelopen jaren zijn veel bedrijven bezig geweest met online marketing. Het kennisniveau van een gemiddelde ondernemer is veel hoger dan een aantal jaar geleden. Ze kunnen nu veel beter meedenken en zijn ook veel kritischer. Ze hebben hun doelstellingen bovendien beter in kaart. Van puur uitvoeren is het nu strategie bepalen en daarbij helpen. Vaak willen ondernemers daar ook een stukje van oppakken en invullen.”
Een greep uit de gebruikte tools
Binnen B&S Media gebruiken ze verschillende tools. Naast AdCalls gebruiken ze bijvoorbeeld ook Agency Analytics. Dit is een tool waarmee ze de rapportages automatiseren. Ook gebruiken ze het voor het maken van dashboard voor relaties, het beheren van linkbuilding en het uitvoeren van technische audits. Daarnaast zetten ze Optmyzr in voor Google Ads automatisering en gebruiken ze een CRM-systeem, een tijdlogsysteem en SemRush.
De start van AdCalls bij B&S Media
Zo’n vier jaar geleden had B&S Media één klant draaien bij AdCalls. Michel: “De afgelopen jaren zijn we hier veel actiever mee bezig. Het is natuurlijk belangrijk om te bepalen wat de campagnes nou daadwerkelijk opleveren en daar hoort call tracking van AdCalls ook gewoon bij.”
Sander: “De klanten hebben meer behoefte aan inzichten. Waar gaat hun geld nou naartoe? Wij hadden ook meer behoefte om het totaalplaatje te kunnen presenteren aan relaties.
We doen dat nu steeds meer. Vooral bij de opdrachtgevers die veel worden gebeld is dat natuurlijk een hele mooie toevoeging.”
Michel: “We zijn steeds meer aan het kijken om AdCalls mee te nemen in het begintraject, om zo call tracking direct te kunnen implementeren. Dit vergt wel nog een cultuuromslag bij sales. Op dit moment is het vooral zo dat de mensen vanuit Google Ads daar echt mee bezig zijn.”
Sander merkt op dat sommige bedrijven nog niet direct de investering terugzien. “Relaties die een bezwaar hebben, stellen dat call tracking hen niet direct iets oplevert. Wij zien dat natuurlijk anders, want wij varen op die data. Voor een klant is het soms nog een beetje ongrijpbaar wat dat betreft. Ik denk dat wij dit steeds beter onder woorden kunnen brengen waarom het zo belangrijk is. Er zijn er daarentegen ook genoeg relaties die wel de meerwaarde inzien.”
Data van AdCalls gebruiken in bied strategieën
Er zijn ook al hele mooie resultaten bij klanten behaald door B&S Media met het gebruik van call tracking. Michel: “Voor een ongediertebestrijder hebben wij AdCalls ingezet. Die zijn in de zomer heel druk met het bestrijden van wespen. Je ziet in die periode hele grote pieken van belletjes die we eerder nooit inzichtelijk hadden. Dat is nu wel heel mooi dat we dat nu kunnen aantonen.”
Michel vervolgt: “Omdat het soms om seizoenspieken gaat en bijna alle conversies via de telefoon binnenkwamen, hadden we daarvoor niets om op te sturen. Niemand vulde online een formulier in. De mensen hadden een urgent probleem en die belden gewoon. Op het moment dat we call tracking hadden ingesteld kregen we ineens zoveel data en konden we op basis daarvan besluiten nemen in het Ads account. Ook konden we een stuk automatisering doorvoeren door middel van slimme bied strategieën. Dat was dus een hele belangrijke toevoeging daarvoor.”
Ook zagen ze dat zoekwoorden waarvan ze dachten dat die veel geld kosten, toch belangrijk bleken: “Op basis van site statistieken leken sommige zoekwoorden erg duur. Maar uiteindelijk bleek dan dat naar aanleiding van zo’n woord werd gebeld en dat het een belangrijke zoekterm was. Dat zijn inzichten die we daarvoor niet hadden.”
Beslissingen maken op basis van volledige data
Een opdrachtgever van B&S Media gaf aan dat zij het meeste opbrengst uit Marktplaats haalden, maar daar ontstond twijfel over. Michel geeft aan: “Onze relatie dacht dat de meeste leads uit Marktplaats kwamen, maar toen hadden we de belletjes nog niet inzichtelijk. Dus wij moesten op een gedeelte van de data conclusies trekken. Toen dachten we al dat het niet helemaal zou kloppen. Uiteindelijk bleek ook dat de leads voornamelijk uit de combinatie SEO en advertenties kwamen. Dit was voor ons een hele mooie kans om inzichtelijk te kunnen maken dat ons werk ook waarde heeft.”
Samen met AdCalls heeft B&S Media een mooie case uitgewerkt voor de rioleringsbranche.
Het inzetten van call tracking leverde hen uiteindelijk veel nieuwe inzichten op. De gehele case lees je hier.
Sander sluit af: “Het is ons doel om komend jaar nog meer relaties te kunnen aansluiten, omdat wij echt geloven dat het beter voor de prestaties is. We gaan lekker doorknallen dit jaar!”