icon-trial icon-info ac-badge icon-trafficsource icon-campaigntracking icon-multinumber icon-bulb tagline Facebook google-plus conversion pie-diagram message dots play linkedIn logo-adcalls logo-adcalls-payoff mail twitter Checkmark blue icon-plus dehaze chevron-down person close

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Bel direct met een van onze specialisten op +31 (0)20 2148800

Wat kost het als je call tracking niet inzet?

Als je in marketing investeert, ben je of geld aan het verspillen of je profiteert ervan. Als je niet precies kunt vaststellen wat je investering je oplevert, weet je ook niet of je ervan profiteert of dat je geld aan het verspillen bent. Om hier achter te komen, heb je volledige data nodig. Zet daarom call tracking in, zodat je ook telefonische contactmomenten kunt meten. Veel conversies vinden namelijk nog telefonisch plaats.

Call tracking

Wanneer je call tracking inzet, kun je inkomende gesprekken meten die gerealiseerd worden via te meten verkeersbronnen. Daarnaast biedt call tracking ook data die je kunnen helpen bij het transformeren van de manier waarop potentiële en huidige klanten worden getarget, hoe je ze aanspreekt en behandelt. De volgende schets laat zien hoe belangrijk call tracking kan zijn voor organisaties:

Stel je voor je bent een lokale ondernemer die van plan is online te adverteren, in de krant en op de lokale televisie. Je bent benieuwd welke van deze mogelijkheden het meest waardevol is voor jouw organisatie. In de krant en in de commercial op de televisie zet je twee offsite telefoonnummers in. Op die manier kun je meten hoeveel telefoontjes er via die offline marketingactiviteiten worden gerealiseerd. Voor het online gedeelte kies je voor dynamische call tracking. Hiermee meet je het bezoekersgedrag wat vooraf ging aan een oproep.

Wat levert call tracking op?

Na een periode kun je nagaan welke van de drie mogelijkheden het meest waardevol is. Je kijkt welke advertentie-mogelijkheid de meeste oproepen oplevert en vervolgens kun je je marketingstrategie herzien. Je bent er bijvoorbeeld achter gekomen dat het telefoonnummer in de televisiecommercial geen enkele oproep heeft opgeleverd. Het budget wat je geïnvesteerd hebt in de televisiecommercial kun je dan beter investeren in bijvoorbeeld de advertentie in de krant of in je online marketingbudget. Je hebt namelijk gezien dat deze mogelijkheden wel oproepen opleveren.

Naast het aantal oproepen per marketingactiviteit, kun je ook kwalitatieve data meten met call tracking. Zo kun je aan de hand van een beoordelingsmenu de oproepen die via call tracking worden gerealiseerd beoordelen. Op die manier kom je erachter welke marketingactiviteiten waardevol zijn voor jouw organisatie.

Wanneer je geen gebruik maakt van call tracking bestaat er een kans dat je dus investeert in een marketingkanaal die geen enkele conversie oplevert.

Wat kost call tracking

Alles heeft een prijs. Echter als het gaat om het meten van oproepen, zijn de kosten niet het belangrijkste om te overwegen. Een betere vraag is dan ook of het de investering waard is? Vaak wordt er gekeken naar de goedkoopste optie. Ik denk dat de meeste van ons dat zouden doen. Bij call tracking is het echter belangrijker om te kijken naar wat het je uiteindelijk op gaat leveren of wat het je kost wanneer je oproepen niet meet.

Kosten wanneer je call tracking niet inzet

  • Je maakt kosten doordat je marketingactiviteiten inefficiënt zijn. Je investeert in marketingdoeleinden die uiteindelijk niet het beste resultaat opleveren. Je laat advertenties en zoekwoorden draaien omdat je er niet zeker van bent of ze conversies opleveren.
  • Je twijfelt of ze telefonische conversies opleveren en doet er daarom niks mee. Of je kiest ervoor om de zoekwoorden en advertenties te verwijderen en loopt conversies mis.
  • Je loopt leads mis. Wanneer je call tracking inzet, heb je inzicht in het belgedrag van je klanten en de gemiste oproepen. Wanneer je een oproep mist, kun je die met call tracking direct goed opvolgen. Je krijgt namelijk een notificatie met daarin het telefoonnummer van de afzender. Daarnaast kun je ook gesprekken opnemen en zo de kwaliteit van je service verbeteren.

Wanneer je ervoor kiest om geen call tracking in te zetten, zal je het groeipotentieel van je organisatie in de weg zitten. Call tracking is een investering en geen kostenpost. Na de investering in call tracking heb je:

  • Een verbeterde conversie-meting
  • Meer gerealiseerde conversies met hetzelfde marketingbudget
  • Inzicht in alle gerealiseerde conversies en uiteindelijk geoptimaliseerde marketingactiviteiten

Geïnteresseerd in het inzetten van call tracking? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Natalie
Geschreven door Natalie
Marketing & Support bij AdCalls