Al 7 jaar op rij de beste Analytics & Optimalisatie software.
Wij zijn trots om al 7 jaar op rij verkozen te zijn tot beste Analytics & Optimalisatie software.

Social media en e-mail campagnes analyseren door inzet van Call Tracking

Geschreven door: Dennis van Dijk
3 MIN LEZEN

Altijd al willen weten hoeveel telefonische leads jouw social media of e-mail campagnes oplevert? Je investeert in een campagne via Instagram, weet hoeveel bezoekers naar de website doorklikken, maar je weet van deze bezoekers niet of zij ook gebeld hebben. Door de inzet van Call Tracking kun jij hier wel achter komen. In dit blog lees je meer over hoe jij jouw social media en e-mail campagnes kunt analyseren met volledige data.

Social media & E-mail

Naast het analyseren van Google Ads en Microsoft Ads is het ook mogelijk om jouw social media en e-mail campagnes te meten met Call Tracking. Om dit zo nauwkeurig mogelijk te doen, adviseren wij UTM tagging hiervoor in te schakelen. Maar wat is UTM-tagging? Ik leg het je uit. Door gebruik te maken van UTM-tagging krijg je meer inzicht in je campagnes. Zo voeg je UTM-tags toe aan de link van bijvoorbeeld je Facebook campagne.

Door de verwijzende link te taggen met zogenaamde UTM-tags, kun je er zeker van zijn dat de verwijzende verkeersbron en aanverwante kenmerken juist worden verwerkt in Google Analytics. Wij adviseren gebruik te maken van UTM-tags indien je verschillende typen mediums en/of campagnes van elkaar wilt onderscheiden. Bijvoorbeeld bij het toepassen van display-, nieuwsbrief-,remarketing-, social media campagne of Microsoft Advertising.

Bij AdCalls maken we gebruik van 3 UTM-tags, namelijk:

  • utm-source: met deze tag kun je zien waar de bezoeker van de campagne vandaan komt.
  • utm-medium: met deze tag kun je aangeven via welk medium de bezoeker komt.
  • utm-campaign: met deze tag kun je de campagne-naam definiëren. 

Waarom UTM-tagging zinvol is

Waarom zou ik UTM-tagging gebruiken voor campagnes als ik op social media kan zien hoe vaak er op mijn campagne is geklikt? Dat is een terechte vraag, maar met UTM-tagging wordt er veel meer informatie naar Google Analytics gestuurd dan alleen clicks. Door het gebruik van UTM-tagging, kun je beter onderscheid maken tussen de verschillende campagnes op jouw kanalen. Heb jij bijvoorbeeld verschillende campagnes lopen via Facebook, dan kun je met UTM-tags hier duidelijker onderscheid in maken.

Door deze inzichten kun je onderscheid maken en inspelen op je verschillende campagnes. Stel je voor dat je tot het inzicht komt dat iemand op je Facebook-advertentie klikt, maar minder vaak tot aankoop overgaat dan iemand welke op een normaal Facebook bericht klikt. Dan is het inzetten van je Facebook-advertentie misschien wel weggegooid geld. 

Hoe je UTM- tagging gebruikt

Door de verwijzende link te taggen met zogenaamde UTM-parameters, kun je er zeker van zijn dat de verwijzende verkeersbron en aanverwante kenmerken juist worden verwerkt in Google Analytics. 

Voor het opbouwen van je utm-tags, adviseren wij gebruik te maken van de url-builder van Google. Na verwerking van de bovenstaande stappen, komt de verwijzende url er bijvoorbeeld als volgt uit te zien:

  • https://www.voorbeeld.nl/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=test-campagne

Het is belangrijk om UTM-tagging te gebruiken voor Call Tracking om inzicht te krijgen in de telefonische conversies van bijvoorbeeld een specifieke campagne. Zonder UTM-tagging kunnen wij namelijk geen telefonische conversies meten aan specifieke campagnes.

Heb je nog vragen over handmatige tagging? Of over de inzet van Call Tracking? Neem dan contact met ons op.

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief