Meet jij al alle kanalen waaruit telefonische conversies voortkomen?

Natalie

4 MIN LEZEN

Met call tracking krijg je je telefonische contactmomenten in kaart. Maar uit welke verkeersbronnen je websitebezoekers telefonisch converteren is zonder call tracking niet inzichtelijk. Om al jouw contactmomenten in kaart te brengen, kun jij daarom call tracking inzetten. Zo kun je onder andere alle telefonische contactmomenten vanuit jouw website meten. Maar hierin zijn verschillende mogelijkheden. Alle mogelijkheden en de voordelen lees je in dit blog.

Je kunt alle mogelijke verkeersbronnen meten

Wist jij bijvoorbeeld al dat je met AdCalls alle mogelijke verkeersbronnen kunt meten? Zo kun je alle oproepen meten die vanuit je website worden gerealiseerd. Of men de website nou via een organisch zoekresultaat bezoekt of via een verwijzing op een andere website. Met AdCalls kun jij al deze verkeersbronnen meten. Via ons dashboard kun je instellen welke verkeersbronnen je wenst te meten. Zo kun je ervoor kiezen om enkel oproepen vanuit nieuwe bezoekers te meten door enkel betaalde kanalen te meten. Maar het kan juist ook interessant zijn om alle verkeersbronnen te meten. Omdat je van te voren natuurlijk niet weet uit welke bronnen de telefonische conversies worden gerealiseerd. Zo kom je er precies achter welke bronnen telefonisch converteren.

Daarnaast kun je deze data ook gebruiken voor het optimaliseren van een website. Met dynamische call tracking achterhaal je alle handelingen die vooraf aan een oproep plaatsvinden. Dus bijvoorbeeld via welk zoekwoord, advertentie of campagne de websitebezoeker binnenkwam, maar ook welke pagina’s er zijn bezocht op je website én vanaf welke pagina er is gebeld. De oproep die hieruit voortkomt, koppelen wij in Google Analytics aan de juiste sessie zodat jij al deze informatie inzichtelijk krijgt.

Social media

Interessante verkeersbronnen kunnen bijvoorbeeld verwijzingen vanuit je social media kanalen zijn. Heb jij een campagne lopen via Instagram of promoot je vaak een post op Facebook of LinkedIn, dan kun je dit met call tracking ook doormeten. Zo krijg je niet alleen inzichtelijk wie er vanuit die campagnes doorklikken naar je website, maar ook wie er daadwerkelijk overgaat tot actie en de telefoon oppakt.

Portalen

Voor automotive is het juist weer heel interessant om portalen door te meten. Vaak wordt er vanuit een portaal, zoals bijvoorbeeld Marktplaats, doorverwezen naar de website van een autodealer. Door deze portalen ook te meten met call tracking, krijg jij inzichtelijk wie er vanaf een portaal doorklikt en besluit te bellen. Je krijgt op die manier alle contactmomenten van jouw klanten inzichtelijk.

Offsite call tracking

Naast dynamische call tracking, waar wij dynamisch een telefoonnummer voor call tracking inladen op de website, kun je met offsite call tracking ook plekken buiten je website meten. Bijvoorbeeld de oproepextensie in je Google Ads advertentie. Een offsite telefoonnummer is een statisch telefoonnummer die je in de advertentie zet. Op deze manier kun je meten hoe vaak er op dat telefoonnummer wordt gebeld. Omdat het een statisch (en niet een dynamisch) telefoonnummer is, kun je enkel de aantallen meten en verder geen sessie-gegevens. Maar toch krijg je al veel inzichtelijk. Namelijk hoe vaak er op die oproepextensie wordt gebeld. Dus niet alleen de klikken, maar ook het aantal daadwerkelijke oproepen.

Naast de oproepextensie kun je alle mogelijke plekken buiten je website meetbaar maken. Een aantal voorbeelden:

  • Het telefoonnummer bij Google My Business
  • Telefoonnummers op social media pagina’s
  • Een telefoonnummer in je nieuwsbrief
  • Een telefoonnummer in een advertentie in de krant of in een magazine
  • Een telefoonnummer onder een artikel op een vakwebsite
  • Een telefoonnummer op een automotive portaal

Conversie-attributie

Naast het meten van verschillende verkeersbronnen, krijg je met call tracking ook je conversie-attributiemodel inzichtelijk. Een attributiemodel is de regel, of de verzameling regels, die bepaalt hoe waardepunten voor verkopen en conversies worden toegewezen aan contactpunten in conversiepaden (Bron: Google). Je hebt hierin verschillen modellen. Zoals het first-click attributiemodel, last-click attributiemodel en de lineaire attributiemodel. Zoals de namen al doen vermoeden, wordt bij het first-click model de conversie toegekend aan het eerste contactmoment. En bij het last-click model uiteraard aan het laatste contactmoment. Bij het lineaire model krijgen alle contactmomenten evenveel waardering. Heb jij bijvoorbeeld 4 contactmomenten, dan krijgt elk moment 25% toegekend.

Uiteraard kunnen wij dit met call tracking ook inzichtelijk maken. In ons dashboard rapporteren wij de oproepen op basis van ‘first-click’, zodat je inzicht krijgt in de eerste bron die de bezoeker in contact heeft gebracht met je website, product of dienst. Wanneer de conversie wordt verstuurd naar een extern systeem – zoals Google Ads – zorgen wij ervoor dat het attributiemodel wordt gevolgd dat daar van toepassing is. Wij meten hiervoor ook de terugkerende bezoekers, zodat wij de conversie altijd aan de eerste click kunnen koppelen.

Meet al je telefonische contactmomenten

Door het meten van al jouw telefonische contactmomenten, krijg je een volledig overzicht van alle behaalde conversies. Of een inkomende oproep nu een ondersteunende conversie is of juist de belangrijkste conversie, je wilt dit inzichtelijk hebben zodat al jouw contactmomenten inzichtelijk zijn. Zo kun jij jouw campagnes optimaliseren op basis van volledige data.

Wil jij advies over welke verkeersbronnen voor jou interessant zijn om te weten? Aarzel dan niet en neem snel contact met ons op!

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief