Al 7 jaar op rij de beste Analytics & Optimalisatie software.
Wij zijn trots om al 7 jaar op rij verkozen te zijn tot beste Analytics & Optimalisatie software.

Marketingactiviteiten verbeteren? Gebruik call tracking-data!

Geschreven door: Natalie
5 MIN LEZEN

Marketeers willen graag weten hoe hun marketingcampagnes presteren en wat het oplevert. Gek genoeg worden vaak niet alle resultaten gemeten. Ik heb het over het feit dat 70% van de conversies telefonisch plaatsvindt. Een marketingstrategie van de meeste organisaties is vaak maar gebaseerd op de overige 30%: de webconversies. Om een goede marketingstrategie op te kunnen zetten en te optimaliseren is het belangrijk om 100% inzicht te hebben in de gerealiseerde conversies. Ook om zo een betrouwbare ROI te kunnen berekenen.

Middels call tracking is het mogelijk om de telefonische respons van online en offline campagnes te meten. Zo krijg je inzicht in het aantal gerealiseerde conversies per verkeersbron en kun je het rendement op het geïnvesteerde mediabudget bepalen.

Hoe werkt call tracking?

Door middel van het plaatsen van een JavaScript op je website, worden er dynamisch telefoonnummers ingeladen op basis van de verwijzende verkeersbron. Iedere nieuwe bezoeker op de website krijgt een uniek telefoonnummer te zien, zodat de verwijzende verkeersbron – bijvoorbeeld Google Ads – inzichtelijk kan worden gemaakt. Wanneer er gebeld wordt op een call tracking telefoonnummer wordt er doorgeschakeld naar het telefoonnummer van jouw organisatie. Dankzij het JavaScript weet je hoeveel telefonische conversies een verkeersbron oplevert.

Call tracking-data

Maar welke gegevens worden inzichtelijk met call tracking en wat kun je precies met call tracking-data? Met het inzetten van call tracking krijg je inzichtelijk via welke verkeersbronnen oproepen worden gerealiseerd. Naast het aantal oproepen per verkeersbron, kun je ook inzicht krijgen in het zoek- en surfgedrag van de beller. Je krijgt antwoord op de vraag: ‘Welke pagina’s heeft de beller bezocht voordat hij of zij besloot te bellen?’ Ook krijg je bij betaalde zoekmachines, zoals Google Ads, inzicht in de zoekwoorden die vooraf aan een oproep werden gebruikt. Zo hoef je dus nooit meer te investeren in zoekwoorden die niets opleveren.

Naast deze kwantitatieve data, kun je ook kwalitatieve data meten. Zo kun je door gebruik te maken van een beoordelingsmenu oproepen beoordelen. Op die manier kun je per verkeersbron zien hoeveel oproepen er tot stand zijn gekomen en of deze oproepen ook waardevol zijn. Zo kun je meer budget investeren in verkeersbronnen die waardevolle oproepen realiseren.

Google Analytics & Google Ads

Alle oproepen die middels call tracking tot stand worden gebracht, worden geregistreerd in ons dashboard. Daarnaast kun je call tracking-data integreren in externe systemen zoals Google Analytics en Google Ads. Voor iedere oproep wordt er dan een event verstuurd naar Google Analytics. Deze events kunnen worden afgevangen in een doelmeting. Zo kun je zelf bepalen hoe en welke oproepen je wilt afvangen in één doelmeting. Daarnaast kun je ook nog de beoordelingen verwerken in Google Analytics. Op die manier kun je oproepen onderscheiden op basis van de verwijzende verkeersbron én de oproep-beoordeling. Ook hier kun je zelf aangeven welke beoordelingen je wilt afvangen in een doelmeting. Zo kun je ervoor kiezen om alleen waardevolle oproepen af te vangen in een doelmeting.

Deze doelmetingen kunnen geïmporteerd worden in Google Ads. Zo heb je in Google Ads ook een compleet overzicht van zowel je web- als telefonische conversies per campagne, advertentiegroep en zoekwoord.

Stel je een Google Ads-campagne voor, waarin je een aantal zoekwoorden hebt die veel bezoekers naar je website realiseren, maar weinig tot geen conversies genereren. Na het inzetten van call tracking kun je met zekerheid zeggen of deze zoekwoorden wel of niet waardevol zijn. Doordat je nu ook telefonische conversies meet, weet je of de zoekwoorden wel of geen conversies realiseren. Op die manier kun je je Google Ads-campagne optimaliseren met call tracking-data.

Inzichten met call tracking-data

De grootste reden om call tracking in te zetten, is dat je inzicht krijgt in je telefonische conversies. Maar er zijn nog meer inzichten te verkrijgen na het inzetten van call tracking:

  1. ROI
    Zo krijg je je ROI inzichtelijk. Deze zal na het meten van telefonische conversies nauwkeuriger zijn omdat je completere data hebt. Zonder telefonische conversies mis je belangrijke data.
  2. Campagnes, verkeersbronnen en zoekwoorden
    Doordat er aan de gerealiseerde oproep informatie over het bezoek aan de website wordt gekoppeld, krijg je nog meer relevante informatie. Op basis hiervan kun je vervolgens campagnes en verkeersbronnen optimaliseren.
  3. Website
    Met call tracking krijg je antwoord op de volgende vragen: ‘Welke pagina’s van je website zorgen voor relevant telefonisch contact?’ en ‘Verlaat de bezoeker de website op bepaalde punten of neemt hij of zij dan juist telefonisch contact op?’ Met deze antwoorden kun je je website verbeteren.
  4. Offline marketingactiviteiten
    Krijg met call tracking inzicht in het aantal oproepen dat gerealiseerd wordt via bijvoorbeeld een advertentie in de krant of een vakblad.

Is call tracking ook interessant voor jouw organisatie?

Is call tracking interessant voor iedere organisatie? Het antwoord hierop is nee. De inzet van call tracking vereist het doen van een investering. Er worden kosten gemaakt voor het inzetten van de call tracking-tool en de inzet van meerdere telefoonnummers. Je wilt call tracking daarom vooral inzetten voor je (betaalde) campagnes waarbij sprake is van een directe respons van de bezoeker, zodat je het bel- en surfgedrag dat leidt tot telefonisch contact inzichtelijk kunt maken. Ontvangt jouw webshop bijvoorbeeld vooral veel support-aanvragen, omdat de daadwerkelijke aankoop van het product online plaatsvindt? Dan is call tracking al snel minder interessant.

Call tracking is vooral interessant wanneer je als organisatie veel waarde toekent aan telefonische aanvragen. Voorbeelden van organisaties die succesvol gebruik maken van call tracking zijn autodealers, verzekeraars, reparatiediensten, verhuurbedrijven, B2B en lead-generatoren.

Heb je je wel eens afgevraagd of het meten van telefonische conversies interessant is voor jouw organisatie? Bekijk onze video’s om erachter te komen hoe call tracking precies werkt.

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief