Heeft call tracking invloed op SEO?

Er wordt online veel gepraat over het inzetten van call tracking en het effect daarvan op je SEO. Zo zou onder andere Google in de war raken met je NAP-gegevens (naam, adres en telefoonnummer). Maar heeft call tracking wel invloed op je SEO? Lees verder om erachter te komen.

Call tracking & SEO

Wanneer je call tracking op de juiste manier inzet, heeft het geen invloed op je SEO. De juiste manier is: dynamische nummeruitgifte. Dit houdt in dat telefoonnummers worden ingeladen op je website op basis van het marketingkanaal. Om de telefoonnummers in te laden, wordt er gebruik gemaakt van een JavaScript. De reden dat dit geen effect heeft op je SEO, is dat de zoekmachine de code niet traceert. Zoekmachines kijken alleen naar het originele telefoonnummer op de website.

Naast zoekmachines wordt er ook wel eens gesproken over consumenten die in de war raken van verschillende telefoonnummers. Maar tegenwoordig onthoudt niemand meer een telefoonnummer en een telefoonnummer wordt ook zelden nog opgeschreven. Wanneer een consument een bedrijf wil bellen, wordt er online gezocht naar het telefoonnummer.

Naast completere data en betere KPI’s, is call tracking niet alleen het meten van telefonische conversies. Het gaat verder dan dat. Je kunt nu ook je inkomende oproepen opnemen en beoordelen. Ook kun je meten via welke zoekwoorden een telefoongesprek is gerealiseerd. Met deze data kun je weer meer uit je oproepen halen. Daarnaast kan call tracking-data ook geïntegreerd worden in andere systemen, zoals Google Analytics, Google Ads of CRM-systemen.

Call tracking hoeft dus geen effect te hebben op je SEO. Het brengt vooral voordelen met zich mee. Heb jij nog vragen over call tracking? Neem dan gerust contact met ons op.

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief