Gold Partner Iwan van Travyk aan het woord

Geschreven door: Tamara
8 MIN LEZEN

Het is weer zover! Een nieuwe Gold Partner van de maand. Deze maand is het de beurt aan Iwan Post van Travyk. Iwan heeft Travyk zelf anderhalf jaar geleden opgestart en inmiddels zitten ze al met z’n vijven en maken ze nog steeds een groei door. Juist door de coronacrisis merken ze dat de markt enorm meezit en zien zij dat de werkzaamheden die zij bieden steeds belangrijker worden. 

Over Travyk

Travyk biedt zoekmachine marketing, waaronder SEO, SEA en conversie optimalisatie. Zij geloven erin dat zoekmachines (in het bijzonder Google) de grootste bron van inkomende leads zijn. Mensen gaan gericht naar een bedrijf opzoek en dus is het belangrijk dat je tussen de resultaten staat. Voor Iwan zelf begint nu meer de transitie te komen van zelf meewerken naar de baas zijn. Hij geeft aan: “Je begint letterlijk met niks en dat moet allemaal opgebouwd worden. Doordat het nu zo’n goede markt is met veel declarabel werk, moeten de dingen die geregeld moeten worden er allemaal even bij. Dat is meer een luxe probleem natuurlijk. In die zin alleen maar mooi!”

Corona heeft ervoor gezorgd dat de pijn nog meer wordt blootgelegd. “Veel bedrijven zien nu de noodzaak: door de maatregelen gaan de winkels dicht en is de beleving om te shoppen veranderd of durven mensen gewoon niet meer lekker te shoppen. Hierdoor is het rendement in de winkel te laag. In de meeste gevallen zelfs verlies. Hierdoor kan de focus beter gelegd worden op online om daar leads te genereren en omzet te halen. Daar kunnen wij prima mee helpen!” geeft Iwan aan.

Daarnaast proberen ze ook ieder business to business bedrijf te laten zien hoe belangrijk het is om te sturen op de campagnes en om daar ook de conversies in op te nemen. Hiervoor maken ze ook gebruik van AdCalls. Iwan vervolgt: “Ik zit achter mijn computer en moet iemand even bellen. Dan druk ik niet achter mijn desktop op een telefoonnummer, maar dan ga ik bellen en dan is het toch handig om die conversies te meten”. 

MKB

Travyk richt zich vooral op het MKB. Dit is ook terug te zien in hun tarief. Ze zijn vrij scherp geprijsd en dit hebben ze bewust gedaan. 

Naast zoekmachine marketing, biedt Travyk ook het stuk conversie optimalisatie. Ze willen ondernemers echt aan de hand meenemen. Mensen zijn op zoek naar hun product. Waarom moeten ze dit product kopen? Hoe kunnen ze dit product toepassen en wat is hun toegevoegde waarde hierin? Dit proberen zij vervolgens ook goed terug te laten komen op webshops en websites. Verkeer halen is namelijk één, maar daar omzet uit halen is twee. Of zij ook aan social media of e-mail marketing doen? Nee, maar ze hebben wel partners die dit voor ze doen. Op die manier hebben ze een netwerk waar ze naar kunnen verwijzen, maar voert Travyk dit niet zelf uit. Zij blijven bij hun twee pijlers.

Het belang van conversieoptimalisatie stijgt

Iwan verwacht dat de concurrentie heel erg toe gaat nemen, dus dat SEO en SEA in principe steeds moeilijker wordt. De verwachting is dat er steeds meer budgetten nodig zijn, of dat er juist minder traffic behaald kan worden omdat het budget sneller op gaat. Daarom zal het belang van conversieoptimalisatie alleen maar stijgen. Iwan vervolgt: “Juist omdat iedereen nu online bezig gaat, moet je eigen propositie en conversie verhaal snaarstrak zijn om toch rendement uit je campagnes te kunnen halen.” 

Daarnaast ziet hij dat er trends uit Google Ads voortkomen en dan met name gericht op het automatiseren. Door die automatisering kunnen steeds meer mensen zelf een campagne opzetten zoals bijvoorbeeld de groenteboer op de hoek. Travyk kan vervolgens weer goed adviseren over het goed inzetten en afkaderen van de campagnes en vooral op het rendement sturen in plaats van alleen maar geld erin te stoppen. SEO en conversieoptimalisatie gaan straks meer tijd innemen, terwijl SEA wat minder zal worden. Ook is de hele attributie van oriënterend naar sale steeds belangrijker. “Voorheen was het makkelijker. Toen keek je naar welk keyword converteert en daar zet je dan je geld op in. Tegenwoordig heb je ook ondersteunende keywords en display. Volgend jaar wordt het ook lastiger met tracking cookies. Je kan remarketing in die fases moeilijker inzetten. Er zitten volgend jaar bepaalde bottlenecks in, dus daar moeten we goed op inspelen.”

Vooruitzicht komende 5-10 jaar

Voor de komende 5 tot 10 jaar verwacht Iwan dat er een verschuiving gaat plaatsvinden naar meer werk als consultant, SEO en conversie. SEA blijft wel belangrijk, maar bijsturing hoef je steeds minder te doen en ook het opzetten gaat steeds sneller. “In principe is het een kwestie van goede doelgroeplijsten koppelen, de juiste conversie voeden en eventueel het goede attributiemodel te koppelen en dan gaat de machine learning van Google aan de slag.” Daarnaast verwacht Iwan dat de machine learning ook steeds beter wordt en de beheer intensiteit steeds lager. Travyk is dan een extra set ogen om te zien wat er gebeurd, maar zij zullen de tijd en energie meer in SEO en conversieoptimalisatie stoppen.

Online marketing tools

Er worden door Travyk verschillende soorten tools gebruikt. Dit zijn: Screamingfrog voor SEO, SEMrush voor SEO, AdCalls voor call tracking, Google Ads editor om campagnes te bouwen, Clickcease klikfraude bescherming, opteo campaignmanager met campagne-alerts en insights en daarnaast nog Google Tag Manager en Google Optimize. Ook Google Search Console, Bing Webmaster Tools, Bing Ads en Google Merchant Center voegen zich bij dit rijtje. Daarnaast is Iwan nog op zoek naar een nieuwe a/b testing tool als vervanger voor Google Optimize die soms wat gebruiksvriendelijker is, maar die kosten vaak honderden euro’s per maand. Momenteel maakt hij gebruik van een conversie insight tool die in development stage is, waar Travyk als pilot-gebruiker bij is betrokken.

Kennismaking met AdCalls

Iwan maakte al gebruik van AdCalls voordat hij zijn eigen bureau had. Hij vertelt: “AdCalls bestond nog maar net en ik werkte toen bij een ander internetbureau ergens in 2014, 2015. Toen kwam er iemand langs om AdCalls uit te leggen en mochten we gratis gebruiken maken van AdCalls om te testen. Toen zag ik al: wow, er komen best nog wel wat conversies uit Google Ads campagnes, waarvan we eerst niet heel veel aanvragen kregen. We kregen nu ineens veel meer inzichten waarbij we zagen dat ze toch belden vanuit campagnes en zag ik zeker de meerwaarde ervan in.”

Verder geeft Iwan aan dat hij nooit een andere tool heeft geprobeerd. Hij werd met AdCalls geïntroduceerd en vond dit toen goed werken.

Introductie AdCalls bij klanten

Iwan vraagt bij de klant altijd wat zijn primaire conversies zijn als hij AdCalls wil introduceren. “Als ze dan iets zeggen van leadformulieren, contactformulieren of telefoon, dan betekent dat voor mij call tracking. Vooral als het geen webshop is, dan is het voor mij een no brainer en bel ik snel Rick (Partner Manager AdCalls red.) om een 30 dagen pilot aan te vragen. Vaak is dan de toegevoegde waarde al duidelijk en 8 van de 10 keer gaan ze dan door met AdCalls.”, aldus Iwan.

Iwan is vrijwel direct gestart met call tracking zodra dit in beeld kwam in de online marketingwereld. Zij mochten AdCalls toen gratis piloten en Iwan was gelijk hooked. “Je kan dan wel weer andere tools gaan testen voor €4 goedkoper of €4 duurder, maar AdCalls deed wat het moest doen en altijd prima contact gehad met een ieder die daar werkte en nu vooral de laatste jaren met Rick. Als er iets is, bel ik. Als er iets is voor support, mail ik. Dat gaat prima. Het aanmaken van klanten is simpel, ik fiets zo door de aanmaak straat heen.”

Verder ziet Iwan dat AdCalls voor verschillende branches ingezet kan worden. Van makelaars, tot vloerenleggers tot schotten bouwers. Daarnaast zat er ook nog een groot hoveniersbedrijf in en hadden ze een mooi autoportal aangesloten. Iwan geeft aan dat telefonie vooral belangrijk is bij persoonlijke dienstverlening, maatwerk producten of business to business. 

Driedubbel zoveel leads door inzet AdCalls

Met name bij het hoveniersbedrijf zag Iwan dat de meest voorkomende conversie kwam uit telefonie. Waar ze voorheen twee leadformulieren in de week binnen kregen, zagen ze door de inzet van call tracking dat de leads verdrievoudigd werden.

“Hierdoor krijg je steeds beter grip op de keywords in Google Ads die belangrijk zijn voor hun, waardoor je uiteindelijk die campagnes steeds beter neer kunt zetten. We hadden dit eigenlijk al gisteren moeten doen. Soms heeft dat nog een stukje bewustwording van het bedrijf zelf nodig.”

Het punt waar sommige bedrijven alleen tegenaan lopen is dat het telefoonnummer veranderd. Voor Iwan is het belangrijk om de campagnes te kunnen sturen, maar hij merkt dat sommige bedrijven hun identiteit belangrijker vinden. Iwan geeft dan bij de klant aan: “Hoe vaak gebeurt het dat ze het verkeerde telefoonnummer hebben gebeld? Als ze jullie echt dringend nodig hebben, dan vinden ze je telefoonnummer wel via Google Mijn Bedrijf of via de contactpagina.”
Daarnaast probeert Iwan AdCalls vaak vanuit SEO en SEA te koppelen en direct verkeer niet. In dit geval wordt dan altijd het originele telefoonnummer getoond. 

Laatste tip

De laatste tips die Iwan van Travyk online marketing aan jou wilt meegeven:
Start gelijk met call tracking en houd je klanten tevreden. Zorg dat je klanten kunnen shinen in deze moeilijke tijden en zorg voor een mega duurzame relatie. Als call tracking kan helpen om meer conversie data voor de klant te verzamelen en meer inzichten kan verschaffen, start daar dan mee. Test met tools die van toegevoegde waarde zijn, blijf pionieren en voorop lopen. Blijf nieuwe dingen proberen en insights verzamelen en probeer dat om te zetten in iets concreets en tastbaars waar een klant heel blij mee is. En, als je er niet uitkomt, bel vooral ons want we kunnen je helpen tegen een schappelijk tarief ;).”

Heb je ook interesse om deel te nemen aan deze rubriek? Neem dan contact op met je accountmanager of mail naar tamara@adcalls.nl.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief