information close dehaze keyboard_arrow_down keyboard_arrow_left keyboard_arrow_right keyboard_arrow_up person vpn_key tagline Facebook google-plus conversion pie-diagram message dots play linkedIn logo-adcalls logo-adcalls-payoff mail twitter phone Gift Card icon-trial icon-info ac-badge icon-trafficsource icon-campaigntracking icon-multinumber icon-bulb chevron-down

Vragen over call tracking? Neem contact met ons op.

Advies van AdCalls: hoe je het beste je account kunt inrichten

Je hebt besloten te starten met call tracking en hebt gelijk een pakket aangevraagd. Heel goed! Wij doen ons best om het account binnen twee werkdagen op te leveren, zodat je kunt beginnen met de implementatie. Naast de technische implementatie is het ook belangrijk dat je je AdCalls-account goed configureert. Je kunt zelf bepalen welke oproepen verstuurd worden naar Google Analytics, of je de oproepen gaat beoordelen en of je een aankondiging in wilt stellen.

De app ‘Google Analytics’

Alle oproepen die middels call tracking tot stand worden gebracht, kunnen worden verwerkt in Google Analytics. Op die manier krijg je een volledig overzicht over zowel je web- als telefonische conversies.

Wij adviseren de app op de volgende manier in te stellen:

  • UA-code
    Vul de juiste UA-code in zodat wij de oproepen kunnen versturen naar het juiste Analytics-account.

  • Terugkerende oproepen versturen
    Terugkerende oproepen zijn oproepen die binnen een termijn van 30 dagen opnieuw contact opnemen met hetzelfde call tracking-nummer en vanaf dezelfde afzender. Deze oproepen adviseren wij niet door te schieten naar Analytics, omdat de eerste oproep al als conversie is geregistreerd.

    Daarnaast is het een oproep zonder sessie-gegevens. Wij maken onderscheid tussen het meten van oproepen zonder sessie-gegevens en het meten van oproepen met sessie-gegevens. Oproepen met een sessie zijn oproepen waaraan een websitebezoek is vooraf gegaan. Een terugkerende oproep is een oproep zonder sessie-gegevens omdat er niet per definitie een websitebezoek aan de oproep vooraf is gegaan. Op die manier kunnen wij de oproep niet juist verwerken in Google Analytics en daarom adviseren wij terugkerende oproepen niet te versturen naar Google Analytics. Waar ook geen sessie aan gekoppeld kan worden zijn offsite conversies.

  • Offsite conversies versturen
    Met offiste telefoonnummers kun je media en locaties buiten je website meetbaar maken. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoeveel oproepen je advertentie in de krant heeft opgeleverd. Maar ook de oproep-extensie in Google AdWords is een offsite telefoonnummer. Oproepen op deze ‘offsite telefoonnummers’ kunnen niet gekoppeld worden aan een sessie, omdat er geen websitebezoek plaatsvindt voor de oproep. Wij adviseren om die reden dan ook om deze ‘offsite oproepen’ niet naar Analytics te versturen.

De app ‘Beoordelingsmenu’

Door gebruik te maken van een beoordelingsmenu kun je oproepen beoordelen. Het beoordelingsmenu wordt direct na afloop van een telefoongesprek afgespeeld. Door het beoordelen van oproepen, kom je erachter via welke verkeersbronnen waardevolle oproepen binnenkomen. Met deze data kun je campagnes optimaliseren op basis van waardevolle conversies.

In de app kun je het beoordelingsmenu in- en uitschakelen. Na het inschakelen van het beoordelingsmenu kun je er ook voor kiezen om de beoordelingen mee te nemen in Google Analytics. Deze mogelijkheid kun je inschakelen bij de app ‘Google Analytics’. Wanneer je ‘Oproep-beoordelingen onderscheiden’ inschakelt, zullen de oproep-beoordelingen meegenomen worden. Let er wel op dat je dan ook doelmetingen aanmaakt voor de beoordeelde oproepen.

De app ‘Aankondigingen’

Door gebruik te maken van een aankondiging, kun je ‘normale oproepen’ onderscheiden van ‘oproepen via call tracking’. De pieptoon staat standaard ingeschakeld en is alleen hoorbaar voor de ontvanger van de oproep. Om de dertig seconden wordt de pieptoon afgespeeld. Je kunt deze pieptoon zelf in- en uitschakelen via de app ‘Aankondigingen’.

Naast de pieptoon kun je ook de ‘Aankondiging per verkeersbron’ in- en uitschakelen. Met de ‘aankondiging per verkeersbron’ hoor je voorafgaand aan een oproep via welke verkeersbron de oproep is gerealiseerd. Het is een kort bericht dat vooraf is ingesproken. Op die manier bezit je al waardevolle informatie voordat het telefoongesprek gestart is.

Controleer je instellingen!

Beschik jij al over een AdCalls-account? Controleer welke instellingen staan geactiveerd en of dit de manier is hoe je het wilt.

Naast bovenstaande apps, zijn er nog meer apps beschikbaar in ons dashboard. Benieuwd naar alle mogelijke apps en instellingen? Bekijk dan onze support-omgeving in het dashboard of neem contact met ons op.

Natalie
Geschreven door Natalie
Marketeer bij AdCalls