4 redenen om call tracking in te zetten

Door conversies te meten, krijg je inzicht in de interactie tussen je organisatie en de bezoekers op jouw website. Om goede beslissingen te nemen omtrent je marketingactiviteiten is het dus belangrijk om conversies te meten.

Een conversie is een waardevolle actie die een prospect – iemand die nog geen klant is – onderneemt. Er zijn twee soorten conversies: online conversies zoals het invullen van een contactformulier en offline conversies zoals een telefonische oproep. Het meten van online conversies is gemakkelijk en wordt vaak inzichtelijk gemaakt met behulp van Google Analytics. Maar waarom is het meten van telefonische conversies nog niet zo populair? In deze blog lees je vier redenen waarom het inzetten van Call Tracking voor het meten van telefonische conversies belangrijk is.

1. Complete data

Wanneer je telefonische conversies niet meet, blijft er veel informatie achterwegen. Je investeert veel geld in een marketingcampagne en dus wil je óók weten wat die marketingcampagne oplevert. Marketeers en ondernemers die marketing inzetten zoeken daarom naar mogelijkheden om de prestaties van hun campagnes meetbaar te maken. Wanneer call tracking niet wordt ingezet en er komen veel leads binnen via de telefoon, is de ROI onjuist en ook de kosten per conversie worden fout berekend. Met het inzetten van call tracking, krijg je een volledig inzicht in betrouwbare data op basis waarvan je gedegen marketingbeslissingen kunt maken.

Met de inzet van call tracking en Google Analytics, weet je welke marketingactiviteiten waardevolle conversies opleveren en welke marketingactiviteiten minder waardevolle of geen conversies opleveren. Met deze informatie kun je marketingcampagnes gericht optimaliseren. Daardoor hoeft er niet meer geïnvesteerd te worden in marketingkanalen die niets of weinig opleveren.

2. Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie gebeurt onder meer op basis van A/B-testing, SEO en SEA.

  • A/B-testing: Met A/B-testing worden twee verschillende webpagina’s getoond aan je websitebezoekers. De varianten wijken op één of enkele punten van elkaar af. Na afloop van de vooraf bepaalde testperiode weet je welke variant de meeste conversies heeft gegenereerd. Met call tracking kunnen op beide webpagina’s verschillende telefoonnummers worden getoond. Op die manier kan je webpagina’s optimaliseren op basis van web- en telefonische conversies.
  • SEO en SEA: Een Google Ads-campagne wordt geoptimaliseerd op basis van de zoekwoorden die leiden tot waardevolle conversies. Naast het meten van web conversies, kan je met call tracking achterhalen welke zoekwoorden tot telefonische conversies leiden. Call tracking-data kan geïntegreerd worden in Google Analytics en Ads. Op die manier heb je alle data overzichtelijk bij elkaar en kan je een Google Ads-campagne optimaliseren op basis van web- en telefonische conversies. Met deze data kan ook zoekmachine optimalisatie worden doorgevoerd.

3. Mobiel wordt steeds belangrijker

Ondanks dat we in een online tijdperk leven waar steeds meer verkopen online plaatsvinden, geven nog veel mensen de voorkeur aan persoonlijk contact. Smartphones geven consumenten de mogelijkheid om via enkele handelingen in contact te komen met bedrijven. Om aan te tonen hoe belangrijk mobiel is, zet ik hieronder een aantal cijfers op een rij:

  • 80 procent van de Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar heeft in 2015 een smartphone in het bezit
  • In 2015 werd 45 procent meer uitgegeven aan mobiele advertenties ten opzichte van 2014
  • 70 procent van de mobiele zoekopdrachten eindigt in een click-to-call
  • Er worden meer zoekopdrachten uitgevoerd via een mobiel apparaat dan via een desktop

De populariteit van smartphones kan ertoe leiden dat er een enorm gat ontstaat op het moment dat telefonische conversies niet gemeten worden. Door het inzetten van call tracking, krijg je een volledig inzicht in zowel je web- als telefonische conversies.

4. Verbeter je service

Een andere mogelijkheid die AdCalls aanbiedt is call recording. Met call recording worden alle inkomende oproepen die gerealiseerd zijn met behulp van call tracking opgenomen. Deze kunnen in het dashboard teruggeluisterd worden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de kwaliteit van je service verbeteren.

Daarnaast wordt er met het inzetten van call tracking gemeten op welke dagen en tijdstippen gebeld wordt en zo kan je voldoende personeel inzetten op de dagen en tijdstippen dat het nodig is.

Conclusie

Call Tracking geeft dus niet alleen inzicht in telefonische conversies, het helpt je ook je website, marketingactiviteiten en service te optimaliseren. Ben je overtuigd? Vraag dan vandaag nog een demo aan of neem contact op.

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief