Van Universal Analytics naar het nieuwe Google Analytics 4
Zoals je misschien al hebt meegekregen stopt Google met Universal Analytics per 1 juli 2023. Vanaf dan moet iedereen gebruikmaken van de nieuwe versie ‘Google Analytics 4’. Ook wel GA4 genoemd. Maar hoe nu verder? Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4? Kan ik Universal Analytics nog wel blijven gebruiken naast GA4? Kan ik na 1 juli 2023 nog wel bij mijn data in Universal Analytics? Je vraagt het je vast af. In dit blog zullen wij deze vragen dan ook beantwoorden! Daarnaast zullen wij de gevolgen op de diensten van AdCalls bespreken.
Google Analytics 4 en de verschillen met Universal Analytics
In oktober 2020 lanceerde Google een hele nieuwe meetmethode namelijk Google Analytics 4 (GA4). En nee, het is geen update van Universal Analytics. Door de nieuwe meetmethode moet je helemaal opnieuw beginnen met het verzamelen van je data. Het is namelijk niet mogelijk om de data uit Universal Analytics over te zetten naar Google Analytics 4.
Google heeft deze stap moeten nemen, omdat Universal Analytics niet meer voldeed aan de eisen en behoeften van de gebruikers. Zo was het bijvoorbeeld niet mogelijk om meerdere apparaten te volgen. Met GA4 is dit wel mogelijk, zo kun je met GA4 de customer journey veel beter in kaart brengen.
Maar het grootste verschil tussen UA en GA4 is de meetmethode. In GA4 is de focus gelegd op de gebeurtenissen (events). Elke interactie zal als gebeurtenis gemeten worden, waardoor het eenvoudiger en flexibeler is om GA4 aan te passen.
Gebruik Universal Analytics naast GA4
Mocht je al willen starten met GA4, dan is dat zeker mogelijk. Vanuit Google wordt dit ook al geadviseerd. Nog tot 1 juli 2023 kun je gebruik blijven maken van Universal Analytics. Tot die tijd kun je van beide tegelijk gebruik blijven maken. Wij adviseren ook om alvast gebruik te gaan maken van GA4 naast UA. Als je namelijk pas op 1 juli 2023 gaat starten met GA4 begin je zonder data en heb je dus ook geen historische data om mee te vergelijken. Wel verkeert GA4 nog in de BETA-fase, dit houdt in dat Google Ads en e-commerce-rapporten nog minimaal zichtbaar zijn. Ook is het nog niet mogelijk om gedeelde rapporten aan te passen. En als je gebruik maakt van UTM-parameters worden ‘term’ en ‘content’ nog niet geregistreerd in GA4.
Na 1 juli 2023 nog toegang tot de data in Universal Analytics
Dat kan zeker! Je hebt na 1 juli 2023 nog minimaal 6 maanden toegang tot de data in Universal Analytics. Er zal alleen geen nieuwe data meer binnenkomen. Na 1 januari 2024 kun je dus niet meer bij je data in UA. Wij adviseren om de data welke je wilt bewaren te exporteren naar een Excel-, CSV- of pdf-bestand. Zo kun je altijd je data nog inzien. Het is niet mogelijk om de data vanuit UA te importeren naar GA4.
Start met GA4!
Wij adviseren om GA4 alvast in te richten, om zo alvast data op te bouwen. Ook geeft dit je alvast de kans om kennis te maken met GA4 en te experimenteren. Blijf daarnaast nog wel met Universal Analytics werken!
Wij hebben op de achtergrond al hard gewerkt aan de integratie met GA4, waardoor de integratie nu ook voor iedereen beschikbaar is. Daarnaast zullen wij de ontwikkelingen goed in de gaten houden om hier gelijk op in te spelen. De integratie is dan vanaf nu ook beschikbaar voor iedereen!
Doorloop de te doorlopen stappen voor het tot stand brengen van de integratie in ons dashboard.
Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.