Hoe inzicht in telefonische boekingen bij kan dragen aan het verlagen van de advertentiekosten
Landgoed Ruwinkel is een vakantiepark in Scherpenzeel met diverse ruime vakantiehuizen, faciliteiten en restaurants. Waar Landgoed Ruwinkel voorheen onderdeel was van Landal Greenparks, bouwen zij nu hun eigen merk en identiteit. Online Marketing bureau Red Online Marketing helpt hen met diverse online marketing taken waaronder Google Ads, Social Media Marketing, Affiliate Marketing en E-mail Marketing. Red Online Marketing is Gold Partner bij AdCalls en volledig gericht op de reis- en recreatiewereld.
Uitdaging
De uitdaging voor Red Online Marketing was om kosten te verlagen voor Landgoed Ruwinkel, terwijl de boekingen wel door moesten blijven lopen. Om de advertentiekosten te verlagen, was er meer inzicht nodig in de data. Een vraag die speelde was: “Hoe zijn de mensen die boeken terecht gekomen bij Landgoed Ruwinkel?”
Landgoed Ruwinkel wist al dat er veel boekingen ook telefonisch binnenkomen. Dus naast het inzicht in online boekingen is het ook belangrijk om de herkomst en kwaliteit van de telefonische boekingen inzichtelijk te hebben. Uit welke campagnes komen precies telefoontjes? Wat voor telefoontjes zijn dit? Leveren deze ook boekingen op en zo ja, tegen welke waarde? Deze waardevolle informatie is cruciaal om de campagnes mee te optimaliseren.
Oplossing
Om deze waardevolle informatie inzichtelijk te krijgen, werd Call Tracking ingezet. Bij AdCalls werken wij in fases. De eerste fase is om de verhouding tussen web en telefonie inzichtelijk te krijgen. Op basis hiervan kun je zeggen hoe belangrijk telefonie voor het bedrijf is. Om tot deze inzichten te komen, is er in samenwerking met Red Online Marketing besloten om te starten met dynamische call tracking. Dit betekent dat iedere unieke bezoeker een uniek telefoonnummer getoond krijgt. Wanneer er via een dynamisch call tracking telefoonnummer wordt gebeld, wordt het zoek- en surfgedrag inzichtelijk gemaakt en kan Red Online Marketing achterhalen welke campagnes leiden tot telefonische conversies. Daarnaast kun je met zekerheid achterhalen of er ook campagnes en/of zoekwoorden zijn die helemaal niet converteren. Deze kunnen vervolgens worden uitgesloten, wat de kosten weer zal verlagen. Zonder call tracking kun je nooit met zekerheid zeggen of een zoekwoord helemaal niet converteert.
In de tweede fase kun je starten met het kwalificeren van de oproepen. Na iedere call tracking oproep, kan de organisatie aangeven wat het resultaat van het telefoongesprek is geweest en een eventuele waarde eraan koppelen. Landgoed Ruwinkel heeft het beoordelingsmenu ingesteld met de volgende opties:
- Vraag over een reservering
- Algemene vraag
- Sale
- Reservering
Resultaat
Door de inzet van call tracking heeft Red Online Marketing mooie resultaten kunnen behalen voor Landgoed Ruwinkel. Zo is het volgende resultaat gerealiseerd over de periode juli 2021 t/m januari 2022:
- 787 extra gemeten telefonische conversies;
- €81.000,- extra gemeten telefonische omzet;
- Met een gemiddelde waarde per boekingen van €824,78.
Naast de inzichten in het aantal conversies, is er door de inzet van het beoordelingsmenu nu ook duidelijk wat de kwaliteit is van de oproepen. Zo werd in 42% van de gevallen gebeld voor een vraag over een reservering. Bij 31% was dit voor een algemene vraag, bij 21% voor een boeking en bij 6% was dit voor een reservering.
Met deze waardevolle data zijn de campagnes verder geoptimaliseerd waardoor er een besparing heeft plaatsgevonden van €8.410,- over de periode juli 2021 t/m januari 2022. Én een stijging in de omzet van 34% YoY.
Wil je weten wat call tracking kan betekenen voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.