Het belang van ROI
Beslissingen over bijvoorbeeld het wel of niet blijven investeren in een marketingkanaal wil je maken op basis van complete data. ROI (Return On Investment) is een belangrijke KPI en wordt vaak gebruikt om zulke beslissingen te maken. Het berekenen van een ROI kan je inzicht geven in het rendement van een marketingkanaal.
Hoe bereken je ROI?
Onderstaande formule laat zien hoe je de ROI van een investering berekend. Een positieve uitkomst betekent dat de investering meer heeft opgeleverd dan dat het gekost heeft. En andersom natuurlijk, een negatieve uitkomst betekent dat de investering minder heeft opgeleverd dan dat het gekost heeft.
- Formule: (resultaten na investering – kosten van de investering) / kosten van de investering
Het is een vrij simpele formule, maar in de praktijk is het vaak ingewikkelder. Je moet namelijk ook rekening houden met factoren die misschien niet gelijk ‘top-of-mind’ zijn. Zoals tijd, andere kosten en emotionele factoren als stress. Al deze factoren kunnen invloed hebben op de ROI van een investering.
We nemen het implementeren van AdCalls even als voorbeeld. De kosten van call tracking zijn niet de enige factor, de tijd die geïnvesteerd wordt in het begrijpen en implementeren van de software is ook een belangrijke factor voor het berekenen van de ROI.
ROI & Marketing
Als je investeert in marketingkanalen, wil je ook weten wat de resultaten daarvan zijn. Op basis van de ROI van verschillende marketingkanalen, kun je beslissingen maken over bijvoorbeeld het budget dat je investeert. Je berekent welke marketingkanalen de meeste en waardevolste resultaten opleveren. Zo zie je in één oogopslag welke marketingkanalen voor jou het beste werken.
Het berekenen van de ROI van een marketingkanaal kan ingewikkeld zijn. Gelukkig zijn er veel tools die je daarbij kunnen helpen:
- Google Analytics & Google Ads: deze tools zijn essentieel voor het berekenen van de ROI van online marketingkanalen. Met deze tool bereken je de resultaten die gerealiseerd zijn via online marketingkanalen.
- Call tracking: deze tool helpt je bij het meten van telefonische conversies afkomstig uit online en offline marketingkanalen.
Beslissingen maken op basis van een nauwkeurige ROI
Als je de ROI van verschillende marketingkanalen berekent, kom je achter belangrijke informatie. De meest voor de hand liggende is natuurlijk dat je na het berekenen van de ROI weet of je nogmaals geld gaat investeren in marketingkanalen. Je ziet voor verschillende marketingkanalen waar je het beste resultaat hebt behaald. Ook weet je welke tool je zeker in moet blijven zetten voor het berekenen van je ROI. Heb je veel telefonische leads? Dan is het verstandig om call tracking in te zetten. Komen er alleen online leads binnen, dan moet je Google Analytics en Google Ads zeker inzetten.
Conclusie
Ga jij een nieuw marketingkanaal inzetten, een nieuwe tool implementeren of een nieuwe manager aannemen? Het berekenen van de ROI is cruciaal voor het bepalen of een investering het juiste heeft opgeleverd.
Call tracking kan een essentiële tool zijn voor het berekenen van een ROI. Bedrijven die veel telefonische conversies realiseren, willen natuurlijk wel weten via welke marketingkanalen die gerealiseerd zijn. Wanneer deze bedrijven call tracking niet inzetten, zullen zij nooit nauwkeurig hun ROI kunnen berekenen en maken zij dus marketingbeslissingen op basis van onnauwkeurige data.