De invloed van het verdwijnen van third-party cookies op AdCalls
Je komt er niet onderuit, het ene naar het andere blog over first-party & third-party cookies en het cookieloze tijdperk popt op. Het is een actueel onderwerp en in de marketingbranche houdt het ons bezig. Uiteraard kunnen wij niet achterblijven; hier ons blog over cookies en of dit invloed zal gaan hebben op de diensten van AdCalls.
First things first
Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer, tablet of smartphone zet op het moment dat je de website bezoekt. Zo’n cookie zorgt ervoor dat jouw acties en voorkeuren worden onthouden door de website. De belangrijkste functie van een cookie is om de ene bezoeker van de andere te kunnen onderscheiden. Ook AdCalls maakt gebruik van cookies. Wij houden ook cookies bij om te weten om welke unieke bezoeker het gaat.
First- versus Third-party Cookies
Waar first-party cookies data verzamelen op de eigen website, verzamelen third-party cookies informatie op andere websites.
First-party cookies worden geplaatst door de eigenaar van de website. Je kunt hierin nog onderscheid maken tussen functionele cookies en analytische cookies.
Functionele cookies worden ingezet voor basisfuncties, zoals inloggegevens. Zonder deze cookies kan de website niet juist functioneren.
Analytische cookies worden ingezet om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van de bezoeker op jouw website.
Third-party cookies worden vaak ingezet voor cross-site tracking, retargeting en voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Zodra een externe partij cookies op jouw website plaatst, zijn het third-party cookies. Deze cookies verzamelen data op jouw website, maar zetten deze in voor een andere website.
De nadelen van third-party cookies zijn dat de privacy van een gebruiker vaak ter discussies staat. Hierdoor zijn enkele browsers, zoals Safari, third-party cookies al gaan blokkeren. De volgende stap is dat ook Google, de grootste browser, de third-party cookies gaat blokkeren.
De impact op AdCalls
Gelukkig zal AdCalls hier weinig last van ervaren. De cookies van AdCalls zijn namelijk first-party cookies. Onze cookies plaatsen wij voor een specifieke website. Wij lezen dan ook geen cookies van de ene website uit voor de andere website.
Onze diensten kunnen dus probleemloos ingezet blijven worden. Het meten van telefonische leads wordt zelfs nog belangrijker in het cookieloze tijdperk. Lees hieronder welke tips wij nog meer hebben voor jou!
Onze tips voor jou
Tip 1: Verzamel je eigen data
Het verzamelen van eigen data wordt steeds belangrijker! Hoe meer en hoe kwalitatiever jouw eigen data is, hoe beter deze data ingezet kan worden voor targeting- en attributie doeleinden. Hierin krijgen first-party cookies dus een steeds belangrijkere rol. Je verzamelt data voor je eigen doeleinden, zonder dat je afhankelijk bent van data van externe domeinen of platformen. Je wordt op die manier eigenaar van de data en kunt deze dan ook inzetten voor jouw eigen website.
Tip 2: Word alvast bekend met GA4
Word alvast bekend met Google Analytics 4. Uiteindelijk zal Universal Analytics uitgefaseerd worden, omdat hierin nog third-party cookies worden bijgehouden. Google heeft onlangs aangekondigd dat vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer worden verzameld in standaard property’s. Door alvast data te verzamelen in GA4, bouw je historische data op. Het wordt ook niet mogelijk om je data vanuit Universal Analytics te verwerken in Google Analytics 4.
Zie hiervoor ook ons andere blog over Google Analytics 4.
Tip 3: Maak gebruik van contextuele targeting
Met ‘contextuele targeting’ baseer je jouw targeting op de inhoud van een webpagina. Het is dus een online advertentie die aansluit bij de inhoud die al op de pagina staat. Het zorgt ervoor dat je advertentie getoond wordt op een pagina die relevant is voor jouw advertentie en dus voor jouw doelgroep. Zonder het gebruik van third-party cookies dus.
Tip 4: Meet ook je telefonische contactmomenten
Call Tracking is dé missing link. Op een website kun je verschillende contactmomenten meten, maar het telefoonnummer wordt vaak vergeten. Met Dynamische Call Tracking krijgt iedere bezoeker op de website een uniek telefoonnummer te zien, op die manier kun je achterhalen of men heeft gebeld vanaf je website en via welke zoekwoorden, advertenties of campagnes die beller je website heeft bezocht. Kortom: je weet door de inzet van Call Tracking welke zoekwoorden, advertenties of campagnes leiden tot telefonische leads.
Op die manier wordt de customer journey veel vollediger. Je hebt niet alleen meer inzicht in de contactmomenten die op de website plaatsen, maar ook wanneer er wordt gebeld.
Hoe pas jij je advertising-strategie aan? Deel je ervaringen met ons. Heb jij nog vragen naar aanleiding van dit blog? Aarzel niet en neem contact met ons op!