Call tracking vs. click to call
Data: je wilt alles doormeten om op basis van de juiste data de beste marketingbeslissingen te kunnen maken. Als ondernemer of marketeer wil je precies weten wat het resultaat is van de oproepen die er plaatsvinden. Je kunt hier natuurlijk click-to-call voor gebruiken, maar nog beter is call tracking. In deze blog vertellen we je de verschillen tussen click-to-call en call tracking.
Wat is click-to-call?
Click-to-call is letterlijk: klik en bel. Wanneer je op een website bijvoorbeeld een telefoonnummer ziet staan en daarop klikt, wordt gelijk het belscherm geopend en kun je bellen. Binnen Google Analytics en Google Ads kun je alle kliks op het telefoonnummer, in bijvoorbeeld je call-only ads, laten meetellen als conversie. Echter: je weet niet of er daadwerkelijk ook gebeld is. Je weet enkel dat het belscherm is geopend, maar de persoon kan ook weer weg hebben geklikt.
Wat is call tracking?
Call tracking koppelt het surf- en zoekgedrag aan een oproep. Je weet dus precies welk zoekgedrag heeft geleid tot een daadwerkelijke oproep én wat de kwaliteit hiervan is. Door dynamische call tracking in te zetten, wordt er een dynamisch call tracking telefoonnummer ingeladen wanneer je de website bezoekt via een door jou opgegeven bron. Hierdoor meet je ook hoe die persoon bij jou terecht is gekomen wanneer hij of zij het telefoonnummer op de desktop ziet staan, maar vervolgens met mobiel of vaste telefoon besluit te bellen.
Verschil call tracking en click-to-call
Wanneer je het telefoonnummer op de desktop ziet staan en je typt het telefoonnummer over op je telefoon, dan werkt click-to-call niet meer. Je weet dan dus niet hoe diegene die belt bij jou terecht is gekomen. Wanneer je gebruikt maakt van call tracking, ziet de persoon een dynamisch telefoonnummer. En kun je dus ook wanneer iemand het telefoonnummer overtypt, nog steeds meten hoe diegene bij jou terecht is gekomen.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat iemand op het telefoonnummer klikt, maar uiteindelijk toch besluit niet te bellen. In dit geval wordt deze ‘click’ gezien als conversie, terwijl er geen contact heeft plaatsgevonden. Call tracking meet alleen de oproepen die er daadwerkelijk zijn geweest.
Een ander groot voordeel van call tracking is dat je ook de kwaliteit van de oproep kunt meten door het kwalificeren van de oproepen. Je geeft na afloop van de oproep aan wat de waarde is geweest van de lead of sale en schiet dit door naar Google Analytics en Google Ads. Op basis hiervan kun je vervolgens zien welke zoekwoorden er daadwerkelijk oproepen hebben opgeleverd, maar ook wat de kwaliteit is geweest.
Kortom: je kunt met click-to-call meten hoe vaak er op een telefoonnummer is geklikt, maar met call tracking kun je de daadwerkelijke oproepen meten en wat het resultaat daarvan is.
Wil jij ook meer zuivere data en beslissingen maken op basis van deze data? Vraag dan nu een gratis proefperiode aan en ga van start!