9 tips van online marketeers om call tracking zo goed mogelijk in te zetten
Marketing is meer dan ooit gericht op mobiele gebruikers. Toch hebben veel marketeers nog niet de juiste hulpmiddelen om inkomende oproepen te meten en campagnes op basis van alle gerealiseerde conversies te optimaliseren. Call tracking is dé oplossing om inkomende oproepen te meten. In deze blog lichten wij 9 tips toe om call tracking zo goed mogelijk in te zetten.
Organisaties die inkomende oproepen al meten, hebben een grote stap in de goede richting gezet. Maar call tracking is niet alleen het meten van telefonische conversies, je kunt er veel meer uit halen.
Tip 1: Meet bezoekersgedrag
Met dynamische call tracking wordt er een telefoonnummer ingeladen op de website op basis van specifieke criteria, zoals de verwijzende verkeersbron. Met dynamische call tracking krijg je inzicht in het aantal oproepen, maar vooral ook in het bezoekersgedrag dat vooraf ging aan de oproep-conversie.
Tip 2: Meet tot op landingspagina- en zoekwoordniveau
Met het Basis-pakket van AdCalls kun je telefonische conversies tot op landingspagina- en zoekwoordniveau meten. Zo kun je betrouwbare analyses doen aan de hand van zowel web- als telefonische conversies.
Tip 3: Zet offsite telefoonnummers in
Naast dynamische call tracking, kun je ook offsite call tracking inzetten. Met offsite telefoonnummers kun je activiteiten buiten je website meten. Bijvoorbeeld de oproep-extensie in Google Ads of een telefoonnummer in een advertentie in de krant. Zet bijvoorbeeld een offsite telefoonnummer in voor de oproep-extensie in Google Ads en kom erachter hoe vaak hierop gebeld wordt.
Tip 4: Luister gesprekken terug met behulp van call recording
Het opnemen en terugluisteren van inkomende telefoongesprekken, kan bijdragen aan de kwaliteit van de telefoongesprekken en de service. Zo kan een werkgever zijn werknemers aanvullende training geven op basis van de opnames.
Tip 5: Bekijk alle oproep-data terug in het dashboard
In ons dashboard krijg je een overzichtelijke weergave van alle converterende verkeersbronnen. Tevens kun je deze data doorschieten naar Google Analytics en Google Ads zodat je ook daar inzicht krijgt in je telefonische conversies.
Tip 6: Pas multi-nummeruitgifte toe
Wanneer je op de website meerdere telefoonnummers communiceert, kun je multi-nummeruitgifte toepassen. Op die manier kun je naast de verwijzende verkeersbron ook het telefoonnummer meten waarmee de websitebezoeker contact heeft opgenomen.
Tip 7: Zet lokale netnummers in
Je kunt zelf aangeven welk netnummer je in wilt zetten. Zo kun je kiezen voor een lokaal netnummer. Met multi-nummeruitgifte kun je ook meerdere netnummers inzetten voor verschillende vestigingen. Zo kun je bijdragen aan je lokale Google Ads-campagne.
Tip 8: Beoordeel de oproepen
Door middel van ons beoordelingsmenu, kun je oproepen beoordelen. Door oproepen te beoordelen, kom je erachter via welke kanalen waardevolle oproepen binnenkomen. Met deze data kun je campagnes optimaliseren op basis van waardevolle conversies. Zo kunnen tien oproepen via Google Ads net zo rendabel zijn als vijf oproepen via Bing Ads.
Tip 9: Maak gebruik van de aankondiging-per-verkeersbron
Met de aankondiging-per-verkeersbron wordt voorafgaand aan het inkomende gesprek aangekondigd via welke verkeersbron de oproep tot stand is gekomen. Zo bezit je al waardevolle informatie voordat het telefoongesprek gestart is.
Pas al deze tips toe en haal het maximale resultaat uit je telefonie. Op die manier kun je je marketingactiviteiten optimaliseren aan de hand van complete data. Heb jij interesse in call tracking? Neem contact met ons op en start vandaag nog.