Al 8 jaar op rij de beste Analytics & Optimalisatie software!
Wij zijn trots om al 8 jaar op rij verkozen te zijn tot beste Analytics & Optimalisatie software!

10 branches die call tracking in moeten zetten

Geschreven door: Natalie
5 MIN LEZEN

Veel organisaties investeren in een Google Ads-campagne om bezoekers naar hun website te trekken. Deze bezoekers kunnen online of offline via de telefoon een conversie realiseren. De online conversies kunnen gemeten worden via Google Ads en Google Analytics. Telefonische conversies kunnen gemeten worden met call tracking. Maar toch wordt dit vaak nog niet gedaan. Hierdoor kan een organisatie veel data mislopen over de prestaties van hun marketingcampagnes en worden er beslissingen gemaakt op basis van onvolledige data.

Wanneer call tracking wel wordt ingezet, wordt duidelijk welke zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s tot telefonische conversies leiden. Maar is call tracking voor elke branche interessant? Hieronder beschrijf ik de branches die call tracking zeker in moeten zetten.

1. Diensten aan huis

Heb jij een schilder, loodgieter of tuinman nodig? Dan zal vaak het volgende scenario zich afspelen: Jij zoekt via een zoekmachine naar bijvoorbeeld ‘loodgieter Amsterdam’, vervolgens vergelijk jij wat aanbieders om er uiteindelijk een uit te kiezen. Omdat je gelijk geholpen wilt worden of omdat je een afspraak wilt inplannen, is het handig om te bellen. Zo’n scenario komt vaak voor bij organisaties die diensten rondom het huis aanbieden. Als organisatie wil je natuurlijk weten welke zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s hebben bijgedragen aan zo’n telefonische oproep.

2. Tandartspraktijken

Veel consumenten hebben een eigen tandarts waar zij regelmatig heen gaan voor controle. Maar als men in een noodsituatie komt, wordt er vaak gezocht naar de dichtstbijzijnde tandarts. In zo’n noodsituatie wordt er vaak geen webconversie gerealiseerd, maar wil men gelijk geholpen worden aan de telefoon. Dit geldt niet alleen voor tandartspraktijken, maar bijvoorbeeld ook voor privé-klinieken.

3. Advocaten

Online is er veel concurrentie onder advocatenbureaus, daarom kan een klik op een advertentie al snel hoog oplopen. Zonder het meten van telefonische conversies kan een Google Ads-campagne al snel bestempeld worden als niet rendabel. Wanneer call tracking wel wordt ingezet, kunnen telefonische conversies voortkomend uit bijvoorbeeld Google Ads worden gemeten. Op basis van de online en telefonische conversies weet je of een Google Ads-campagne rendabel is. Hoge kosten per klik hoeven dus niet erg te zijn als er een waardevolle lead wordt gerealiseerd. Maar dan moet je wel die lead meten.

4. Makelaardij

Een huis kopen doe je niet door online op “koop nu” te klikken. Het is een grote beslissing die je maakt en daarin wil je graag ondersteund worden. Daarom komen in deze branche online conversies weinig tot niet voor. Telefonische conversies daarentegen wel. Bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak.

5. Aanbieders van diensten

Omdat er vaak meer uitleg nodig is voor een dienst dan voor een product, wordt er vaak gebeld naar bedrijven die een dienst aanbieden. Bij sommige bedrijven is het ook niet mogelijk om online de dienst af te nemen. De enige weg is dan een mondelinge afspraak. Ook het maken van een afspraak via de telefoon is een belangrijke lead.

6. Restaurant- en hotelbranche

In deze branche worden vaak reserveringen en boekingen gemaakt via online invulformulieren. Toch is er in deze branche ook veel vraag naar toelichting. Bijvoorbeeld voor reserveringen van feesten of congressen.

7. Automotive

Wanneer iemand een auto in zijn bezit heeft, zal hij of zij wel eens moeten bellen naar een automonteur. Bijvoorbeeld voor een lekke band, een sterretje in de ruit of voor het bijvullen van olie. Vaak zijn dit noodsituaties en zal er online gezocht worden naar een garage in de buurt, die vervolgens gebeld zal worden voor een afspraak. Ook wanneer iemand een auto wilt kopen, zullen er telefonische leads binnenkomen. Bijvoorbeeld voor het maken van een testrit of wanneer er vragen zijn over de auto.

8. Reissector

In de reissector vinden veel transacties online plaats, denk aan het boeken van dagjes uit, vliegtickets, campings en ga zo maar door. Uit onderzoek blijkt dat 25% nog steeds zoekt op het web maar vervolgens belt om te reserveren. De consument wil dan graag persoonlijk advies over zijn of haar reis. Tevens gaan bellers er vanuit dat ze een betere deal kunnen krijgen aan de telefoon. Ondanks de toename van mogelijkheden op internet is er ook in deze sector nog behoefte aan een telefoontje.

9. Gezondheidssector

Gezondheidsproducten zoals medicijnen en dergelijke kunnen zowel een positief als negatief effect hebben op het lichaam van een persoon. De mogelijke impact van deze producten vereist veel verduidelijking en uitleg die het beste door een professional gegeven kan worden. Zeker wetenschappelijk vakjargon kan verwarrend zijn of onduidelijkheden oproepen. Om deze onduidelijkheden uit de wereld te helpen is bellen één van de meest effectieve manieren.

10. Leadgeneratie

Leadgeneratie websites zijn erop gericht om in contact te komen met potentiële klanten. Dit zijn vaak loodgieters, witgoed of taxi’s. Je kunt op zulke websites aangeven in welke omgeving je een loodgieter of taxi zoekt en vervolgens kun je bellen naar de desbetreffende loodgieter of taxichauffeur in de buurt.

Spoed en informatie

Call tracking is dus vooral interessant voor branches waarbij de spoed hoog is of waar de vraag naar informatie hoog is. De resultaten van oproepen in deze branches zullen wel verschillen. Wanneer er spoed is, zal er vaak een afspraak gemaakt worden. Wanneer er gebeld wordt voor meer informatie, kan er altijd online nog een lead gerealiseerd worden. Call tracking is dus vooral voor organisaties interessant die een dienst of exclusiviteit aanbieden.

Niet alleen voor deze branches is call tracking aan te raden. Voor elke organisatie waar oproepen een belangrijk resultaat zijn uit marketingactiviteiten is het interessant. Bij AdCalls is het mogelijk om telefonische conversies te meten. Ook is het mogelijk om oproepen op te nemen en te beoordelen. Op deze manier kom je erachter welke marketingactiviteiten tot waardevolle leads leiden.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief