Google Ads-campagnes optimaliseren met call tracking
Een Google Ads-campagne is dé manier om gericht te adverteren. Naast de zoekresultaten in Google kun je tegen betaling een advertentie plaatsen. Een Google Ads-campagne moet na het opzetten geoptimaliseerd worden. Vaak wordt dit aan de hand van de zoekwoorden die tot relevante conversies leiden gedaan. Wanneer er geen telefonische conversies worden gemeten, is de data niet compleet. Er kunnen dus zoekwoorden worden verwijderd die misschien wel relevante conversies opleveren.
Met Google Ads is het mogelijk om te meten hoeveel aankopen, verzonden contactformulieren en inschrijvingen voor de nieuwsbrief er gerealiseerd zijn. Deze acties heten conversies en worden gemeten via conversie tracking. Vaak wordt er een code op de bedank-pagina geplaatst. Maar wat als prospecten en klanten telefonisch contact opnemen?
Keyword tracking
AdCalls biedt keyword tracking voor Google Ads. Met deze mogelijkheid krijg je inzicht in welke zoekwoorden tot telefonisch contact leiden. Aan iedere nieuwe bezoeker wordt een ander telefoonnummer uitgegeven. Zo kunnen de zoekwoorden en pagina’s van binnenkomst van bellers achterhaald worden.
Keyword tracking voor Googe Ads werkt op basis van een ‘gebeurtenis’ (event), dat verstuurd wordt op het moment dat er een oproep heeft plaatsgevonden. Een voorwaarde is dat je Google Analytics en Google Ads gekoppeld zijn. Op basis van de auto-codering van Google Ads, wordt de doelmeting samen met het zoekwoord juist verwerkt in Google Analytics en Ads.
Zoekwoordniveau
Een Google Ads-campagne wordt op zoekwoordniveau geoptimaliseerd. Na het inzetten van call tracking krijg je inzicht in welke zoekwoorden zowel web- als telefonische conversies realiseren. Je hoeft dus niet meer te investeren in campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden die niets tot weinig opleveren voor je bedrijf.
ROI
Telefonische conversies die tot stand zijn gekomen via een call tracking telefoonnummer, kunnen beoordeeld worden op kwaliteit. Telefoongesprekken kunnen beoordeeld worden op of er een aankoop gedaan is, of er een lead is gegenereerd, hoe waardevol de lead is en hoeveel de verkoop heeft opgebracht. Met deze data kun je de ROI van je Google Ads-campagne nauwkeurig berekend worden.
Marketingbureaus
Voor marketingbureaus is call tracking ook een handige dienst. Het budget dat gespendeerd wordt aan Google Ads kan beter verantwoord worden. Je krijgt beter inzichtelijk hoeveel conversies een campagne heeft opgeleverd, zowel web- als telefonische conversies. Op basis van die data kan er besloten worden om via Google Ads de focus voor bepaalde diensten te verleggen. Na het inzetten van call tracking weet je precies welke zoekwoorden tot conversies leiden.
Conclusie
Twijfel niet langer meer over zoekwoorden. Met het inzetten van call tracking krijg je inzicht in welke zoekwoorden tot telefonische respons leiden en of de oproepen waardevol zijn. Op basis hiervan kan je slimme marketingbeslissingen maken omtrent je advertentie budget en je strategie.
Wil jij ook call tracking inzetten voor jouw organisatie of opdrachtgever? Neem contact met ons op.