Synergie tussen marketing en sales door inzet call tracking
Van oorsprong twee verschillende afdelingen: marketing en sales. Vandaag de dag worden deze afdelingen steeds meer met elkaar verbonden en vindt er steeds meer synergie tussen de afdelingen plaats. Beide afdelingen hebben één doel: leads verzamelen, snel opvolgen en de leads omzetten naar sales.
Er kan een een bepaalde wrijving ontstaan tussen marketing en sales. Het marketingteam verzamelt leads en weet eigenlijk niet goed hoe de leads opgevolgd worden en wat het uiteindelijk resultaat is. Aan de andere kant volgt de sales afdeling leads op die marketing heeft binnengehaald. Hierin zijn zij dus weer afhankelijk van de kwaliteit van de leads van marketing.
Sturen op data
Als (online) marketeer werk je op basis van data, je maakt beslissingen op basis van de cijfers die je hebt en kunt daarop anticiperen.
De inzet van call tracking zorgt voor meer synergie tussen marketing en sales, omdat er beslissingen gemaakt kunnen worden op basis van 100% van de data. Daarnaast zijn niet alleen het aantal oproepen inzichtelijk, maar kun je ook de kwaliteit van de leads rapporteren.
Call tracking voor marketeers
Als marketeer wil jij het maximale halen uit je huidige marketingbudget. Het is daarom belangrijk om de marketing campagnes te optimaliseren op basis van 100% van de data. Dit kun je alleen doen wanneer je, naast de online conversies, ook de offline conversies meet. Door call tracking in te zetten, meet je ook de telefonische conversies en weet je tot op zoekwoordniveau hoe de beller bij jou terecht is gekomen.
Daarnaast wil je ook een terugkoppeling van de salesafdeling wat de kwaliteit is geweest van de lead. Door een beoordelingsmenu in te zetten, weet je direct wat de kwaliteit is geweest van de oproepen en wat het resultaat was. Was het een lead, sale of misschien wel een support-vraag. Vervolgens kun je de optimalisaties uitvoeren op basis van deze data en kun je sturen op de, volgens de salesafdeling, waardevolle leads.
Call tracking voor salesmanagers
Door een juiste kwalificatie te geven aan de oproepen, geef je als salesmanager de marketingafdeling meer informatie om te kunnen sturen op de waardevolle leads. Wellicht merken jullie dat er via een bepaald kanaal of zoekwoord veel warme leads komen, terwijl dat uit een ander kanaal of zoekwoord een stuk minder is. Door de gesprekken te kwalificeren wordt er meer data aan een oproep gekoppeld, waardoor de online marketeer kan sturen op waardevolle oproepen. Meer warme leads ontvangen, betekent voor jou dus ook meer leads die worden omgezet naar sales en meer omzet!
Klaar voor meer synergie tussen de verschillende afdelingen? Elkaar versterken en helpen in de dagelijkse werkzaamheden? Start dan vandaag nog met call tracking! Meld je hier aan.