Wat is call tracking?
Als online marketeer of ondernemer is het vast herkenbaar. Zodra de website is gebouwd, worden de nodige tools geïnstalleerd zoals Google Analytics en worden er Google Ads-campagnes opgezet om verkeer naar de website te leiden. Het contactformulier wordt netjes ingericht en er wordt gezorgd dat leads via het contactformulier worden gemeten. Zo weet je precies hoe de persoon die een contactformulier heeft ingevuld, bij jou terecht is gekomen. Met deze data kun je vervolgens jouw advertenties of campagnes beter inrichten. Daarnaast plaats je ook een telefoonnummer op de website, zodat de mensen jou ook telefonisch kunnen bereiken. Als iemand via het contactformulier is gekomen, weet je precies hoe diegene bij jou terecht is gekomen. Van de telefonische leads wil je dit natuurlijk ook weten. Dat is waar je call tracking voor inzet.
Hoe werkt call tracking?
Met call tracking maak je telefonische conversies inzichtelijk.
- Stel je hebt een advertentie op het zoekwoord “Trap renoveren” draaien binnen Google Ads.
- Een persoon klikt op die advertentie en komt vervolgens op jullie website terecht.
- Wij vervangen het originele telefoonnummer door een dynamisch call tracking telefoonnummer.
- De websitebezoeker belt vervolgens naar dit dynamische telefoonnummer om een offerte aan te vragen.
- Wij schakelen het dynamische telefoonnummer direct door naar jouw originele telefoonnummer. Door het dynamische call tracking telefoonnummer, kunnen wij achterhalen via welk zoekwoord of campagne de beller bij jou terecht is gekomen.
- De oproep wordt geregistreerd in ons dashboard en kan ook verwerkt worden in o.a. Google Analytics en Google Ads. Zo kun je met deze data de campagnes weer optimaliseren.
Op deze manier weet jij via welke zoekwoorden de mensen telefonisch converteren en verzamel jij dus niet alleen de webdata, maar ook de telefonische data.
Vormen van call tracking
Er bestaan twee verschillende vormen van call tracking. Namelijk: dynamische call tracking en offsite call tracking.
- Met dynamische call tracking meet je alle telefonische conversie die vanaf de website zijn gekomen.
- Met offsite call tracking meet je alle telefonische conversie die van buiten de website bij je terecht zijn gekomen. Voorbeelden hiervan zijn advertenties op portalen, in een dagblad of een maandelijkse nieuwsbrief.
Waarom is call tracking zo belangrijk?
Meten is weten. Zonder de juiste of onvolledige data kun je niet de juiste beslissingen maken. Gemiddeld converteert er 70% via de telefoon en de overige 30% via het web. Als je de telefonische data dus niet inzichtelijk maakt, dan maak je beslissingen op basis van die 30%. Best gek toch? Dat je besluit campagnes uit te zetten of een hoger bod te geven op slechts een klein deel van de data.
Wanneer je call tracking inzet, heb je 100% inzicht in de data en kun je de juiste beslissingen maken als het gaat om de marketing- of sales strategieën.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van call tracking voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden met je.