Call tracking: marketingkanalen en statistieken
Het maken van marketingbeslissingen op basis van juiste data is erg belangrijk. Met de juiste data kun je geld besparen en meer omzet halen uit marketingactiviteiten. Onderstaand bespreek ik welke marketingkanalen gemeten kunnen worden met call tracking en welke statistieken je inzichtelijk krijgt na het meten van telefonische conversies.
Marketingkanalen
Er worden vooral online marketingkanalen gemeten met call tracking. Het verkeer dat doorklikt naar de website wordt gemeten, ook wel dynamische call tracking genoemd. Of er wordt met behulp van een offsite call tracking telefoonnummer gemeten. Dit is een telefoonnummer dat niet op een website staat. Een offsite telefoonnummer meet alleen hoe vaak er een oproep plaats vindt via dat telefoonnummer.
Online marketingkanalen
Zoekmachines, zoals Google en Bing, kunnen gemeten worden met call tracking. Je kunt dynamische gegevens meten zoals welke advertentie de beller zag, via welke landingspagina hij of zij binnen kwam en welke zoekwoorden er gebruikt zijn voordat de oproep plaats vond. Wanneer je ervoor kiest om Google Ads te meten, kun je ook de oproepextensie en de call only-advertenties meten. Dit werkt net als een offsite telefoonnummer.
Traditionele marketingkanalen
Vaak wordt gedacht dat alleen online marketingkanalen gemeten worden met call tracking, maar traditionele marketingkanalen zijn ook meetbaar:
- Billboards: Billboards worden vaak ingezet op meerdere plekken tegelijk. Door verschillende call tracking telefoonnummers in te zetten, achterhaal je welke plek de meeste oproepen realiseert. Op basis van deze data kun je de volgende keer dat je billboards inzet, alleen inzetten op de plekken die oproepen realiseren.
- E-mail: Mailen kan een effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Maar hoe weet je of de e-mails ook conversies opleveren? Telefonische conversies worden vaak niet gemeten, terwijl het belangrijke conversies zijn. Wanneer je een call tracking telefoonnummer in de mails zet, weet je precies hoeveel telefonische conversies via een e-mail zijn binnengekomen en of deze oproepen waardevol zijn geweest. Ook hier kunnen de klikken naar de website gemeten worden.
- Advertentie in print: Heb jij een advertentie staan in de krant of in een tijdschrift, maar heb jij geen idee of mensen via die advertentie contact zoeken met je bedrijf? Ook hier kan een call tracking telefoonnummer achterhalen of de advertentie waardevol is. Op die manier kun je bepalen of de kosten het waard zijn.
Statistieken
Hieronder vind je een aantal statistieken die inzichtelijk worden wanneer call tracking wordt ingezet.
- Verkeersbronnen: Een verkeersbron is de verwijzende bron die de bezoeker in contact heeft gebracht met je website. Een oproep zal altijd gekoppeld worden aan een verkeersbron. Je kan zelf kiezen welke verkeersbronnen je wilt meten. Op deze manier kun je verschillende media vergelijken. Via welk media komen de meeste oproepen binnen? En zijn deze oproepen ook waardevol? Om erachter te komen of een oproep waardevol is, kun je gebruik maken van het beoordelen van oproepen. Per medium kun je dus zien hoeveel oproepen het heeft gerealiseerd en of deze oproepen ook waardevol waren. Op deze manier kun je meer budget zetten op marketingkanalen die waardevolle oproepen realiseren.
- Duur van de oproep: Bij de duur van een oproep wordt vaak gedacht hoe langer, hoe beter. Maar dat is zeker niet altijd zo. Een lang gesprek kan ook betekenen dat de beller het product of de dienst niet snapt. Daarom is het verstandig om deze statistiek in context met andere statistieken te bekijken.
- Oproepen met sessies: Oproepen met sessies zijn oproepen waarbij de websitebezoeker direct voor het bellen een bezoek heeft gebracht aan de website. In dit geval kunnen wij de oproep koppelen aan de gedragingen van de websitebezoeker tijdens zijn verblijf op de website. De sessie-gegevens van de bezoeker, zoals de verwijzende bron, de landingspagina en eventueel de gebruikte zoekwoorden, worden gekoppeld aan een oproep.
- Conversie-ratio: Het conversie-ratio is de verhouding tussen het totale aantal oproepen en het gerealiseerde aantal sessies, uitgedrukt in een percentage: (oproepen/sessie) x 100.
Met al deze statistieken kunnen marketingcampagnes geoptimaliseerd worden. Als een medium veel oproepen realiseert, kan hier meer budget op worden ingezet. En andersom, als een medium geen waardevolle oproepen realiseert, kan hier minder of geen budget op worden gezet.
Dit is een greep uit de marketingkanalen die gemeten kunnen worden en de statistieken die je inzichtelijk krijgt. Wil jij andere statistieken inzichtelijk of een marketingkanaal meten die hier niet beschreven staat? Neem contact met ons op.