Het verwerken van beoordelingen in Google Analytics
Met de inzet van call tracking krijg je inzicht in de telefonische respons naar aanleiding van online en offline campagnes. Hiermee wordt antwoord gegeven op de vraag hoeveel waardevolle interacties de media-inzet heeft opgeleverd. Naast deze kwantitatieve data, is het ook mogelijk om kwalitatieve data te meten met call tracking. Met behulp van een beoordelingsmenu, kun je de gesprekken via call tracking beoordelen. Benieuwd hoe je deze (beoordeelde) oproepen verwerkt in Google Analytics? Lees dan verder.
Het beoordelen van oproepen
Door gebruik te maken van een beoordelingsmenu kun je oproepen beoordelen. Een beoordelingsmenu wordt vooraf aan het gesprek of na afloop van het telefoongesprek afgespeeld. Met de toetsen op je telefoon wijs je een beoordeling toe aan die oproep. Wij bieden hierin verschillende mogelijkheden aan. Je kunt gebruik maken van ons standaard beoordelingsmenu maar het is ook mogelijk om een beoordelingsmenu naar eigen wens in te richten. De gewenste tekst laten wij professioneel inspreken.
Event tracking
Alle oproepen die middels call tracking tot stand worden gebracht, worden geregistreerd in ons dashboard. Daarnaast wordt er voor iedere oproep een event verstuurd naar Google Analytics. Deze events kunnen worden afgevangen in een doelmeting. Zo kun je zelf aangeven hoe je de oproepen wilt verwerken in Google Analytics. Standaard worden de oproepen op basis van de verwijzende bron verwerkt in Google Analytics. Voor iedere verwijzende bron kan een aparte doelmeting worden aangemaakt. Daarnaast heb je de mogelijkheid om meerdere verkeersbronnen af te vangen in één doelmeting.
Naast het aantal oproepen per verkeersbron, is het ook mogelijk om de beoordelingen te verwerken in Google Analytics. Op die manier kun je oproepen onderscheiden op basis van de verwijzende bron én de oproep-beoordeling. Ook hier kies je zelf welke beoordelingen je wilt afvangen in een doelmeting. Zo kun je ervoor kiezen om alleen waardevolle oproepen af te vangen in een doelmeting. Bijvoorbeeld alleen de oproepen die hebben geleid tot een ‘sale’.
Kwantitatieve versus kwalitatieve data
Door de beoordeelde oproepen te verwerken in Google Analytics, krijg je inzicht in welke media-inspanningen waardevolle conversies opleveren. Het aantal oproepen per marketingkanaal zegt niet altijd alles. Kwalitatieve data zegt veel meer. Zo kunnen vijf oproepen via Microsoft Advertising net zo rendabel zijn als tien oproepen via Google Ads. Met het beoordelen van oproepen weet je welke verkeersbron het meest rendabel is. Je kunt dus campagnes optimaliseren aan de hand van waardevolle data.
Wil jij ook oproepen beoordelen en de oproep-beoordelingen verwerken in Google Analytics en zo je campagnes optimaliseren op basis van waardevolle conversies? Neem dan contact met ons op.