information close dehaze keyboard_arrow_down keyboard_arrow_left keyboard_arrow_right keyboard_arrow_up person vpn_key tagline Facebook google-plus conversion pie-diagram message dots play linkedIn logo-adcalls logo-adcalls-payoff mail twitter phone Gift Card icon-trial icon-info ac-badge icon-trafficsource icon-campaigntracking icon-multinumber icon-bulb chevron-down

Loop de 6 stappen door en word een expert in call tracking.

1. Wat is call tracking?

Call tracking is het meten van de telefonische respons naar aanleiding van online en offline campagnes. Hiermee wordt antwoord gegeven op de vraag hoeveel waardevolle interacties de media-inzet heeft opgeleverd en kan het rendement op het geïnvesteerde mediabudget worden bepaald.

Welke vormen van call tracking zijn er?

Er zijn twee soorten call tracking: ‘dynamische call tracking’ en ‘offsite call tracking’.

Bij ‘dynamische call tracking’ krijgt iedere nieuwe bezoeker van jouw website een uniek telefoonnummer te zien, zodat de verwijzende verkeersbron - bijvoorbeeld Google AdWords - inzichtelijk kan worden gemaakt.

Bij ‘offsite call tracking’ wordt er een door jou gedefinieerd label gekoppeld aan een uniek telefoonnummer. Hiermee kunnen bijvoorbeeld offline advertenties in dagbladen en/of activiteiten buiten je website worden gemeten.

Welke verkeersbronnen kan ik meten?

Met call tracking van AdCalls kunnen vrijwel alle online en offline verkeersbronnen worden gemeten.

Welke gegevens kan ik achterhalen met call tracking?

Met call tracking kun je allerlei statistieken omtrent het inkomende telefoonverkeer achterhalen. Hiertoe behoren onder meer de duur en het tijdstip van de oproep. Door call tracking in te zetten op je website, kun je ook sessie-gerelateerde informatie achterhalen over je bezoekers. Zo kom je meer te weten over het zoek- en surfgedrag van je bezoekers en kun je je campagnes hierop optimaliseren.

Waarom zou ik call tracking inzetten?

Je zet (betaalde) campagnes in om relevant verkeer naar je website toe te leiden en wilt weten in welke mate de campagnes bijdragen aan de doelstellingen van je website of organisatie. Daarom meet je de waardevolle interacties die plaatsvinden op je website (conversies), zoals offerte- en contact-aanvragen. Met call tracking maak je ook het telefonische contact via je website inzichtelijk.

Wat is dynamische call tracking?

Bij ‘dynamische call tracking’ krijgt iedere nieuwe bezoeker van jouw website een uniek telefoonnummer te zien, zodat de verwijzende verkeersbron - bijvoorbeeld Google AdWords - inzichtelijk kan worden gemaakt.

Wat is offsite call tracking?

Bij ‘offsite call tracking’ wordt er een door jou gedefinieerd label gekoppeld aan een uniek telefoonnummer. Hiermee kunnen bijvoorbeeld offline advertenties in dagbladen en/of activiteiten buiten je website worden gemeten.

In welke landen is call tracking van AdCalls beschikbaar?

Call tracking van AdCalls is beschikbaar in Europa en Amerika. De telefoonnummers voor call tracking kunnen worden doorgeschakeld naar een vaste of mobiele lijn. Een doorschakeling naar een service-nummer is alleen mogelijk op aanvraag.

2. Wat zijn mijn voordelen?

De inzet van call tracking heeft verschillende voordelen, waaronder:

  • Krijg inzicht in de betaalde zoekwoorden die telefonische conversies opleveren.
  • Investeer niet langer in marketingkanalen die geen conversies opleveren.
  • Door oproepen actief te beoordelen krijg je inzicht in de kwaliteit van de telefonische leads.

Hoe bespaar ik kosten met de inzet van call tracking?

Met call tracking maak je het rendement van je media-inzet inzichtelijk, door goed te kijken naar welke (waardevolle) interacties je campagnes opleveren. Door niet langer te investeren in verkeersbronnen met een laag rendement kunnen er kosten worden bespaard. Door op sessieniveau het gedrag van je websitebezoekers te analyseren en oproepen actief te beoordelen, kun je optimaal investeren in de zoekwoorden en landingspagina’s die zorgen voor waardevolle conversies.

Wat is multi-nummeruitgifte?

Met multi-nummeruitgifte wordt er per locatie (bijvoorbeeld een vestiging of afdeling van je organisatie) en per nieuwe bezoeker een uniek telefoonnummer uitgegeven. Zo kun je het aantal oproepen per verkeersbron en locatie inzichtelijk maken.

Kan ik mijn inkomende oproepen ook opnemen?

Ja, dit is mogelijk. In het Premium-pakket van AdCalls bieden wij standaard call recording aan.

Hoe kan ik call tracking-data integreren in Google Analytics?

Voor iedere oproep versturen wij een ‘gebeurtenis’ (event) naar je Google Analytics-account met alle daarbij behorende sessie-gegevens. Mits er een zoekwoord bekend is - bijvoorbeeld in het geval van Google AdWords - kan deze op de reguliere wijze worden achterhaald in de rapportages binnen je Google Analytics-account. De ‘gebeurtenissen’ (events) kunnen gemakkelijk worden omgezet in een doelmeting voor rapportage-doeleinden.

Hoe kan ik call tracking-data integreren in Google AdWords?

Voor iedere oproep versturen wij een ‘gebeurtenis’ (event) naar je Google Analytics-account met alle daarbij behorende sessie-gegevens. De ‘gebeurtenissen’ kunnen gemakkelijk worden omgezet in een doelmeting voor rapportage-doeleinden. Wanneer je vervolgens je Google Analytics en Google AdWords-account aan elkaar koppelt, kan de doelmeting voor call tracking eenvoudig worden geïmporteerd in je Google AdWords-account.

Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor het Basis- en Premium-pakket van AdCalls.

Welke mogelijkheden biedt de AdCalls API?

Wil je call tracking-data integreren in bijvoorbeeld een ander Analytics-, advertising, of CRM-systeem? Maak dan gebruik van de AdCalls API. Deze functionaliteit is standaard beschikbaar in het Premium-pakket van AdCalls. Neem contact op voor de mogelijkheden.

3. Wat zijn de kosten?

AdCalls is beschikbaar in drie verschillende pakketten: Light, Basis en Premium. Je betaalt een vast bedrag per maand. De actuele prijzen kun je vinden op onze prijzenpagina.

Wat zijn de verschillen tussen de pakketten Light, Basis en Premium?

Dit zijn de verschillen:

  • Light: je zet call tracking in voor je vijf belangrijkste verkeersbronnen. Er wordt één telefoonnummer per verkeersbron uitgegeven.
  • Basis: je zet call tracking in om sessie-gegevens zoals landingspagina’s en zoekwoorden te achterhalen. Er wordt één telefoonnummer per nieuwe bezoeker uitgegeven.
  • Premium: je zet call tracking in om sessie-gegevens zoals landingspagina’s en zoekwoorden te achterhalen, maar je wilt óók gebruik maken van extra functionaliteiten; zoals het opnemen van oproepen en het verwerken van oproep-beoordelingen in Google Analytics.
Hoe kan ik de exacte kosten berekenen?

Voor het berekenen van de exacte kosten per maand kun je de calculator op onze prijzenpagina gebruiken.

Wat kost een offsite telefoonnummer?

Bij een Basis- of Premium-pakket zijn standaard 10 offsite telefoonnummers gratis inbegrepen. In het Light-pakket zijn standaard geen extra offsite telefoonnummers inbegrepen. Extra offsite telefoonnummers kosten €1,- per maand / per telefoonnummer. De belminuten op offsite telefoonnummers worden apart in rekening gebracht. Deze oproepen zijn immers niet sessie-gerelateerd. De volgende tarieven zijn van toepassing:

  • Starttarief: € 0,0885
  • Minuuttarief: € 0,0885
Betaal ik ook voor de belminuten die ik verbruik?

De belminuten op de telefoonnummers die dynamisch worden uitgegeven op de website worden niet extra in rekening gebracht. Deze zijn immers sessie-gerelateerd.

De belminuten op offsite telefoonnummers (buiten de website) en de belminuten binnen het Light-pakket van AdCalls worden wel apart in rekening gebracht. De volgende tarieven zijn van toepassing:

  • Starttarief: € 0,0885
  • Minuuttarief: € 0,0885
Vanaf wanneer worden er kosten in rekening gebracht?

De kosten voor het AdCalls-account worden in rekening gebracht vanaf het moment van oplevering van het account.

Hoe kan ik overzicht houden over de kosten voor call tracking?

Ben je bang voor onverwachte (hoge) kosten? Overweeg dan de inzet van de sessie-stop. De prijs die je per maand betaalt voor de inzet van AdCalls, is afhankelijk van het aantal sessies dat je ontvangt op je website via de verkeersbronnen die je wilt meten (Basis- en Premium-pakket). Bij de inzet van de sessie-stop, wordt het aantal te meten sessies gelimiteerd, zodat je iedere maand een vast bedrag betaald.

Stel dat de sessie-stop staat ingeschakeld voor 10.000 sessies per maand. Zodra je 10.000 sessies hebt gerealiseerd via de verkeersbronnen die je wilt meten, worden er geen nieuwe telefoonnummers voor call tracking meer uitgegeven op de website. Het reguliere bestemmingsnummer wordt vanaf dat moment op de website getoond.

Wat is een sessie?

Een sessie begint wanneer een bezoeker op een pagina van je website arriveert. Zolang de bezoeker op de website naar andere pagina´s en onderdelen navigeert of andere interacties met de site heeft, duurt de sessie voort. De registratie van een sessie wordt vastgelegd met behulp van cookies. Elke keer dat een gebruiker de site bezoekt, wordt het aantal bezoeken met één verhoogd.

Wat is een sessie-stop?

Bij de inzet van de sessie-stop, wordt het aantal te meten sessies gelimiteerd. Zodra de sessie-stop is bereikt, worden er geen nieuwe telefoonnummers voor call tracking uitgegeven op de website. Hierdoor betaal je iedere maand een vast bedrag voor de inzet van call tracking.

Stel dat de sessie-stop staat ingeschakeld voor 10.000 sessies per maand. Zodra je 10.000 sessies hebt gerealiseerd via de verkeersbronnen die je wilt meten, worden er geen nieuwe telefoonnummers voor call tracking meer uitgegeven op de website. Het reguliere bestemmingsnummer wordt vanaf dat moment op de website getoond.

4. Hoe kan ik starten?

Kies een pakket op de website en doorloop de intake. Hierna krijg je binnen 5 werkdagen de implementatie-instructies per e-mail toegestuurd.

Hoe kan ik AdCalls implementeren?

De implementatie van AdCalls bestaat uit de twee hieronder weergegeven stappen:

  1. Het implementeren van het trackingsscript (JS) in de head van de website.
  2. Het omsluiten van ieder telefoonnummer op je website door een uniek nummer-span.

De volledige implementatie-instructies worden na oplevering van jouw account per e-mail toegestuurd en zijn daarnaast terug te vinden in ons support-center.

Kan ik de implementatie zelf verrichten?

De implementatie van AdCalls is vrij eenvoudig. Primaire kennis van web is wel een pré. Om deze reden adviseren wij om de implementatie te laten verrichten door een webbouwer.

Hoe kan ik deelnemen aan het partnerprogramma van AdCalls?

Beschik je over een marketing- of mediabureau en wil je AdCalls aanbieden aan je opdrachtgevers? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden van het AdCalls Partnerprogramma.

Ik heb een account aangevraagd. En nu?

Na ontvangst van je aanvraag, gaan wij direct aan de slag. Doorgaans wordt het account binnen één week opgeleverd. De levertijd kan afwijken wanneer er specifieke (maatwerk-)wensen zijn. In dit geval word je hierover alvorens geïnformeerd.

5. Wat gebeurt er met mijn telefoonnummer?

Alle oproepen voor call tracking worden doorgeschakeld naar het centrale telefoonnummer van je organisatie.

Het huidige telefoonnummer van je organisatie blijft intact en wordt aan bezoekers getoond die op je website terecht komen via een verkeersbron die je niet wilt meten met call tracking. Call tracking zet je vooral in om het gedrag van nieuwe bezoekers (potentiële klanten) te analyseren.

Wat is een doorschakelnummer?

AdCalls werkt op basis van doorschakelnummers. Wanneer er een telefoonnummer voor call tracking wordt gebeld, wordt er doorgeschakeld naar het telefoonnummer van je organisatie, vestiging of afdeling.

Welke telefoonnummers kan ik inzetten?

Voor call tracking kun je ieder Nederlands netnummer inzetten. De telefoonnummers worden doorgeschakeld naar het centrale telefoonnummer van je organisatie of afdeling.

Ik heb meerdere bestemmingsnummers (vestigingen). Kan ik deze ook meten?

Ja, dit is mogelijk. Met multi-nummeruitgifte wordt er per locatie (bijvoorbeeld een vestiging of afdeling van je organisatie) en per nieuwe bezoeker een uniek telefoonnummer uitgegeven. Zo kun je het aantal oproepen per verkeersbron en locatie inzichtelijk maken.

Ik beschik over een service-nummer. Kan ik deze ook meetbaar maken?

Ja, dit is mogelijk. Echter adviseren wij gebruik te maken van lokale of interlokale telefoonnummers (bijvoorbeeld een 085-nummer) voor de nummeruitgifte op je website. De uitgifte van service-nummers op de website voor call tracking-doeleinden is helaas niet mogelijk. Dit houdt vooral verband met de hogere kosten die gemoeid zijn voor het inzetten van dit soort telefoonnummers.

Kan er naar alle mogelijke bestemmingsnummers worden doorgeschakeld?

De telefoonnummers voor call tracking kunnen worden doorgeschakeld naar het centrale telefoonnummer van je organisatie of afdeling. Hierbij kan worden doorgeschakeld naar een vaste of een mobiele lijn. Bij het gebruik van service-nummers (0800 / 0900), adviseren wij door te schakelen naar het achterliggende lokale bestemmingsnummer. Dit om onnodige extra kosten te voorkomen.

Wat gebeurt er als ik stop met de inzet van call tracking?

Wanneer je stopt met de inzet van call tracking, worden de telefoonnummers voor nog ten minste één maand doorgeschakeld naar jouw organisatie; zonder dat de telefoonnummers opnieuw worden uitgegeven op jouw website. Hierna worden de telefoonnummers teruggestuurd naar de Autoriteit Consument en Markt en voor tenminste drie maanden in quarantaine geplaatst.

Van wie zijn de telefoonnummers?

De telefoonnummers voor call tracking worden gedurende het contract alleen ingezet voor jouw organisatie. Wanneer je stopt met de inzet van call tracking, worden de telefoonnummers voor nog tenminste één maand doorgeschakeld naar jouw organisatie. Hierna worden de telefoonnummers teruggestuurd naar de Autoriteit Consument en Markt en voor tenminste drie maanden in quarantaine geplaatst.

6. Hoe kan ik oproepen beoordelen?

Door gebruik te maken van een beoordelingsmenu kun je inkomende oproepen beoordelen op kwaliteit. Het beoordelingsmenu wordt direct na afloop van een telefoongesprek afgespeeld. Oproepen kun je direct na afloop beoordelen met de toetsen van je telefoon óf vanuit het dashboard.

Hoe ziet het standaard beoordelingsmenu eruit?

Aan de inzet van het standaard beoordelingsmenu zitten geen extra kosten verbonden. Het beoordelingsmenu ziet er als volgt uit:

  • Toets 1 voor 'Verkoop'.
  • Toets 2 voor 'Lead'.
  • Toets 3 voor 'Overige'

Binnen het tweede niveau kun je 'Verkopen' beoordelen met de gerealiseerde orderwaarde en kun je 'Leads' beoordelen met een score van 1 t/m 5. De ingevoerde waardes zijn realtime zichtbaar in het dashboard van AdCalls. Hier heb je eventueel ook de mogelijkheid om de beoordelingen achteraf toe te kennen of te wijzigen.

Werkt het beoordelingsmenu ook wanneer ik een oproep doorschakel?

Ja, het beoordelingsmenu werkt ook wanneer de oproep wordt doorgeschakeld. De persoon die de oproep als laatst beantwoord, krijgt het beoordelingsmenu te horen. Vanuit het dashboard heb je eventueel ook de mogelijkheid om de beoordelingen achteraf toe te kennen of te wijzigen.

Worden de beoordelingen ook zichtbaar in Google Analytics?

Oproepen kunnen op basis van hun beoordeling worden verwerkt in Google Analytics. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de hoog beoordeelde oproepen te verwerken in een doelmeting in Google Analytics.

Kan ik ook zelf een beoordelingsmenu samenstellen?

Wil je een beoordelingsmenu naar eigen wens inrichten? Dit is mogelijk binnen het Premium-pakket van AdCalls. Een custom beoordelingsmenu mag bestaan uit maximaal één niveau met drie keuze-opties. Het beoordelingsmenu wordt kosteloos en professioneel ingesproken in een studio. De custom oproep-beoordelingen kunnen ook - indien gewenst - kosteloos beschikbaar worden gemaakt als 'event' in Google Analytics.

Overtuigd van de mogelijkheden? Bekijk onze prijzen en pakketten!