icon-trial icon-info ac-badge icon-trafficsource icon-campaigntracking icon-multinumber icon-bulb tagline Facebook google-plus conversion pie-diagram message dots play linkedIn logo-adcalls logo-adcalls-payoff mail twitter Checkmark blue icon-plus dehaze chevron-down person close

Loop de 5 stappen door en word een expert in call tracking.

Beste Analytics & Optimalisatie software

AdCalls staat in de Emerce top 100 van 2017 AdCalls staat in de Emerce top 100 van 2018 AdCalls staat in de Emerce top 100 van 2019

1. Wat is call tracking?

Call tracking is het meten van de telefonische respons naar aanleiding van online en offline campagnes. Hiermee wordt antwoord gegeven op de vraag hoeveel waardevolle interacties de media-inzet heeft opgeleverd en kan het rendement op het geïnvesteerde mediabudget worden bepaald.

Welke vormen van call tracking zijn er?

Er zijn twee soorten call tracking: ‘dynamische call tracking’ en ‘offsite call tracking’. Bij ‘dynamische call tracking’ krijgt iedere nieuwe bezoeker van jouw website een uniek telefoonnummer te zien, zodat de verwijzende verkeersbron – bijvoorbeeld Google Ads – inzichtelijk kan worden gemaakt. Bij ‘offsite call tracking’ wordt er een door jou gedefinieerd label gekoppeld aan een uniek telefoonnummer. Hiermee kunnen bijvoorbeeld offline advertenties in dagbladen en/of activiteiten buiten je website worden gemeten.

Welke verkeersbronnen kan ik meten?

Met call tracking van AdCalls kunnen vrijwel alle online en offline verkeersbronnen worden gemeten.

Welke gegevens kan ik achterhalen met call tracking?

Met call tracking kun je allerlei statistieken omtrent het inkomende telefoonverkeer achterhalen. Hiertoe behoren onder meer de duur en het tijdstip van de oproep. Door call tracking in te zetten op je website, kun je ook sessie-gerelateerde informatie achterhalen over je bezoekers. Zo kom je meer te weten over het zoek- en surfgedrag van je bezoekers en kun je je campagnes hierop optimaliseren.

Waarom zou ik call tracking inzetten?

Je zet (betaalde) campagnes in om relevant verkeer naar je website toe te leiden en wilt weten in welke mate de campagnes bijdragen aan de doelstellingen van je website of organisatie. Daarom meet je de waardevolle interacties die plaatsvinden op je website (conversies), zoals offerte- en contact-aanvragen. Met call tracking maak je ook het telefonische contact via je website inzichtelijk.

Wat is dynamische call tracking?

Bij ‘dynamische call tracking’ krijgt iedere nieuwe bezoeker van jouw website een uniek telefoonnummer te zien, zodat de verwijzende verkeersbron – bijvoorbeeld Google Ads – inzichtelijk kan worden gemaakt.

Wat is offsite call tracking?

Bij ‘offsite call tracking’ wordt er een door jou gedefinieerd label gekoppeld aan een uniek telefoonnummer. Hiermee kunnen bijvoorbeeld offline advertenties in dagbladen en/of activiteiten buiten je website worden gemeten.

In welke landen is call tracking van AdCalls beschikbaar?

Call tracking van AdCalls is beschikbaar in Europa en Amerika. De telefoonnummers voor call tracking kunnen worden doorgeschakeld naar een vaste of mobiele lijn. Een doorschakeling naar een service-nummer is alleen mogelijk op aanvraag.

2. Wat zijn mijn voordelen?

De inzet van call tracking heeft verschillende voordelen, waaronder:

  • Krijg inzicht in de betaalde zoekwoorden die telefonische conversies opleveren.
  • Investeer niet langer in marketingkanalen die geen conversies opleveren.
  • Door oproepen actief te beoordelen krijg je inzicht in de kwaliteit van de telefonische leads.

Hoe bespaar ik kosten met de inzet van call tracking?

Met call tracking maak je het rendement van je media-inzet inzichtelijk, door goed te kijken naar welke (waardevolle) interacties je campagnes opleveren. Door niet langer te investeren in verkeersbronnen met een laag rendement kunnen er kosten worden bespaard. Door op sessieniveau het gedrag van je websitebezoekers te analyseren en oproepen actief te beoordelen, kun je optimaal investeren in de zoekwoorden en landingspagina’s die zorgen voor waardevolle conversies.

Wat is multi-nummeruitgifte?

Met multi-nummeruitgifte wordt er per locatie (bijvoorbeeld een vestiging of afdeling van je organisatie) en per nieuwe bezoeker een uniek telefoonnummer uitgegeven. Zo kun je het aantal oproepen per verkeersbron en locatie inzichtelijk maken.

Kan ik mijn inkomende oproepen ook opnemen?

Ja, dit is standaard mogelijk binnen alle pakketten van AdCalls.

Hoe kan ik call tracking-data integreren in Google Analytics?

Voor iedere oproep versturen wij een ‘gebeurtenis’ (event) naar je Google Analytics-account met alle daarbij behorende sessie-gegevens. Mits er een zoekwoord bekend is – bijvoorbeeld in het geval van Google Ads – kan deze op de reguliere wijze worden achterhaald in de rapportages binnen je Google Analytics-account. De ‘gebeurtenissen’ (events) kunnen gemakkelijk worden omgezet in een doelmeting voor rapportage-doeleinden.

Hoe kan ik call tracking-data integreren in Google Ads?

Voor iedere oproep versturen wij een ‘gebeurtenis’ (event) naar je Google Analytics-account met alle daarbij behorende sessie-gegevens. De ‘gebeurtenissen’ kunnen gemakkelijk worden omgezet in een doelmeting voor rapportage-doeleinden. Wanneer je vervolgens je Google Analytics en Google Ads-account aan elkaar koppelt, kan de doelmeting voor call tracking eenvoudig worden geïmporteerd in je Google Ads-account. Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor het Basis-pakket van AdCalls.

Welke mogelijkheden biedt de AdCalls API?

Wil je call tracking-data integreren in bijvoorbeeld een ander rapportage-, advertentie of CRM-systeem? Maak dan gebruik van de AdCalls API. Deze functionaliteit is beschikbaar als add-on. Neem contact op voor de mogelijkheden.

3. Hoe kan ik starten?

Kies een pakket op de website en doorloop het aanvraagproces. Na aanvraag heb je direct toegang tot je persoonlijke account. De telefoonnummers worden binnen twee werkdagen gekoppeld aan je account. De status van je aanvraag kun je terugvinden in je account.

Hoe kan ik AdCalls implementeren?

De implementatie van AdCalls bestaat uit de volgende stappen: Implementeer het trackingsscript (JS) in de head van de website. Dit kan ook met Google Tag Manager. geef aan welke telefoonnummers op je website vervangen mogen worden door een telefoonnummer voor call tracking; én configureer doelmetingen in bijvoorbeeld Google Ads, zodat je de oproep-conversies gemakkelijk kunt analyseren.

Kan ik de implementatie zelf verrichten?

De implementatie van AdCalls is vrij eenvoudig. Primaire kennis van web is wel een pré. Voor het verrichten van geavanceerde implementaties adviseren wij een webbouwer in te schakelen. Onze accountmanagers kunnen je hier goed over adviseren.

Hoe kan ik deelnemen aan het partnerprogramma van AdCalls?

Beschik je over een marketing- of mediabureau en wil je AdCalls aanbieden aan je opdrachtgevers? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden van het AdCalls Partnerprogramma.

Ik heb een account aangevraagd. En nu?

Na ontvangst van je aanvraag gaan wij direct aan de slag. Doorgaans worden de telefoonnummers binnen twee werkdagen aan het account gekoppeld. De levertijd kan afwijken wanneer er specifieke (maatwerk-)wensen zijn. In dit geval word je hierover alvorens geïnformeerd.

4. Wat gebeurt er met mijn telefoonnummer?

Alle oproepen voor call tracking worden doorgeschakeld naar het centrale telefoonnummer van je organisatie.

Het huidige telefoonnummer van je organisatie blijft intact en wordt aan bezoekers getoond die op je website terecht komen via een verkeersbron die je niet wilt meten met call tracking. Call tracking zet je vooral in om het gedrag van nieuwe bezoekers (potentiële klanten) te analyseren.

Wat is een doorschakelnummer?

AdCalls werkt op basis van doorschakelnummers. Wanneer er een telefoonnummer voor call tracking wordt gebeld, wordt er doorgeschakeld naar het telefoonnummer van je organisatie, vestiging of afdeling.

Welke telefoonnummers kan ik inzetten?

Voor call tracking kun je ieder Nederlands netnummer inzetten. De telefoonnummers worden doorgeschakeld naar het centrale telefoonnummer van je organisatie of afdeling.

Ik heb meerdere bestemmingsnummers (vestigingen). Kan ik deze ook meten?

Ja, dit is mogelijk. Met multi-nummeruitgifte wordt er per locatie (bijvoorbeeld een vestiging of afdeling van je organisatie) en per nieuwe bezoeker een uniek telefoonnummer uitgegeven. Zo kun je het aantal oproepen per verkeersbron en locatie inzichtelijk maken.

Ik beschik over een service-nummer. Kan ik deze ook meetbaar maken?

Ja, dit is mogelijk. Echter adviseren wij gebruik te maken van lokale of interlokale telefoonnummers (bijvoorbeeld een 085-nummer) voor de nummeruitgifte op je website. De uitgifte van service-nummers op de website voor call tracking-doeleinden is helaas niet mogelijk. Dit houdt vooral verband met de hogere kosten die gemoeid zijn voor het inzetten van dit soort telefoonnummers.

Kan er naar alle mogelijke bestemmingsnummers worden doorgeschakeld?

De telefoonnummers voor call tracking kunnen worden doorgeschakeld naar het centrale telefoonnummer van je organisatie of afdeling. Hierbij kan worden doorgeschakeld naar een vaste of een mobiele lijn. Bij het gebruik van service-nummers (0800 / 0900), adviseren wij door te schakelen naar het achterliggende lokale bestemmingsnummer. Dit om onnodige extra kosten te voorkomen.

Wat gebeurt er als ik stop met de inzet van call tracking?

Wanneer je stopt met de inzet van call tracking, worden de telefoonnummers voor nog ten minste één maand doorgeschakeld naar jouw organisatie; zonder dat de telefoonnummers opnieuw worden uitgegeven op jouw website. Hierna worden de telefoonnummers teruggestuurd naar de Autoriteit Consument en Markt en voor tenminste drie maanden in quarantaine geplaatst.

Van wie zijn de telefoonnummers?

De telefoonnummers voor call tracking worden gedurende het contract alleen ingezet voor jouw organisatie. Wanneer je stopt met de inzet van call tracking, worden de telefoonnummers voor nog tenminste één maand doorgeschakeld naar jouw organisatie. Hierna worden de telefoonnummers teruggestuurd naar de Autoriteit Consument en Markt en voor tenminste drie maanden in quarantaine geplaatst.

5. Hoe kan ik oproepen beoordelen?

Door gebruik te maken van een beoordelingsmenu kun je inkomende oproepen beoordelen op kwaliteit. Het beoordelingsmenu wordt direct na afloop van een telefoongesprek afgespeeld. Oproepen kun je direct na afloop beoordelen met de toetsen van je telefoon óf vanuit het dashboard.

Hoe ziet het standaard beoordelingsmenu eruit?

Aan de inzet van het standaard beoordelingsmenu zitten geen extra kosten verbonden. Het beoordelingsmenu ziet er als volgt uit: Toets 1 voor ‘Verkoop’. Toets 2 voor ‘Lead’. Toets 3 voor ‘Overige’ Binnen het tweede niveau kun je ‘Verkopen’ beoordelen met de gerealiseerde orderwaarde en kun je ‘Leads’ beoordelen met een score van 1 t/m 5. De ingevoerde waardes zijn realtime zichtbaar in het dashboard van AdCalls. Hier heb je eventueel ook de mogelijkheid om de beoordelingen achteraf toe te kennen of te wijzigen.

Werkt het beoordelingsmenu ook wanneer ik een oproep doorschakel?

Ja, het beoordelingsmenu werkt ook wanneer de oproep wordt doorgeschakeld. De persoon die de oproep als laatst beantwoord, krijgt het beoordelingsmenu te horen. Vanuit het dashboard heb je eventueel ook de mogelijkheid om de beoordelingen achteraf toe te kennen of te wijzigen.

Worden de beoordelingen ook zichtbaar in Google Analytics?

Oproepen kunnen op basis van hun beoordeling worden verwerkt in Google Analytics. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de hoog beoordeelde oproepen te verwerken in een doelmeting in Google Analytics.

Kan ik ook zelf een beoordelingsmenu samenstellen?

Wil je een beoordelingsmenu naar eigen wens inrichten? Dit is mogelijk met de add-on. Een custom beoordelingsmenu mag bestaan uit maximaal één niveau met drie keuze-opties. Het beoordelingsmenu wordt professioneel ingesproken in een studio. De custom oproep-beoordelingen kunnen – indien gewenst – ook beschikbaar worden gemaakt als ‘event’ in Google Analytics.

Overtuigd van de mogelijkheden? Bekijk onze pakketten!