information close dehaze keyboard_arrow_down keyboard_arrow_left keyboard_arrow_right keyboard_arrow_up person vpn_key tagline Facebook google-plus conversion pie-diagram message dots play linkedIn logo-adcalls logo-adcalls-payoff mail twitter phone Gift Card icon-trial icon-info ac-badge icon-trafficsource icon-campaigntracking icon-multinumber icon-bulb chevron-down

Vragen over call tracking? Neem contact met ons op.

Stuur waardevolle data over je oproepen mee naar Google Analytics

Alle ‘gebeurtenissen’ omtrent de oproepen worden verwerkt in het gebeurtenissen-rapport in Google Analytics. Je kunt zelf kiezen welke gebeurtenissen je wilt afvangen in een doelmeting. Onlangs hebben wij twee nieuwe functionaliteiten geïntroduceerd, zodat je nog meer waardevolle data over je oproepen mee kunt sturen naar Google Analytics. Benieuwd wat deze functionaliteiten inhouden? Lees dan verder.

1. De duur van de oproep

Oproepen die langer duren zijn vaak waardevoller. Een oproep die minder dan 10 seconden duurt, kan al haast geen waardevolle conversie zijn geweest. Indien gewenst, is het nu mogelijk om de oproep-duur in seconden mee te sturen als ‘gebeurtenis-waarde’ in Google Analytics. Zo kun je ervoor kiezen om alleen oproepen met een duur van 10 seconden of langer te verwerken in je conversies.

Oproepen met een specifieke duur kunnen als volgt worden afgevangen in een gebeurtenis-doelmeting:

  • Categorie (begint met): call tracking
  • Actie (begint met): [verkeersbron]
  • Label (begint met): call
  • Waarde (groter dan): 10

Bij waarde kun je zelf invullen welke duratie je wilt afvangen in een doelmeting.

2. De locatie waar naartoe gebeld is

Beschik jij over een website met meerdere telefoonnummers? Bijvoorbeeld voor verschillende vestigingen of afdelingen. Dan kun je met behulp van multi-nummeruitgifte het aantal oproepen per verkeersbron én locatie inzichtelijk krijgen.

Wanneer je call tracking inzet, omsluit je ieder telefoonnummer door een zogenaamde span. Hiermee weet het script van AdCalls waar de telefoonnummers voor dynamische call tracking mogen worden ingeladen. Bij multi-nummeruitgifte wordt er aan deze ‘span’ een zogenaamde AEN-code toegevoegd, die refereert aan een bepaalde vestiging of afdeling van je bedrijf.

Wanneer de bezoeker via een te meten verkeersbron je website bezoekt, wordt er op de desbetreffende plek het telefoonnummer dat toebehoort aan zowel de verwijzende bron als de desbetreffende vestiging of afdeling weergegeven.

Om ook in Google Analytics onderscheid te maken tussen de verschillende vestigingen of afdelingen kun je als volgt een doelmeting aanmaken:

  • Categorie (gelijk aan of begint met): call tracking - [AEN-code]
  • Actie (begint met): [verkeersbron]
  • Label (begint met): call

Bij de categorie kun je kiezen voor ‘gelijk aan’ of voor ‘begint met’, heb je meer dan 10 AEN-codes dan kun je beter kiezen voor ‘gelijk aan’ omdat Google Analytics dan niet de eerste AEN en de elfde AEN samen pakt. Heb je minder dan 10 AEN-codes, dan kun je beter kiezen voor ‘begint met’ omdat deze keuze minder foutgevoelig is.

Waardevolle data over je oproepen in Google Analytics

Met deze functionaliteiten krijg je dus nog meer waardevolle data beschikbaar in Google Analytics. Naast het aantal oproepen per verkeersbron, zie je nu ook de duratie van de oproepen en eventueel via welke vestiging of afdeling er contact is gezocht.

Benieuwd naar alle mogelijkheden van call tracking? Neem dan contact met ons op.

Natalie
Geschreven door Natalie
Marketing & Support bij AdCalls