information close dehaze keyboard_arrow_down keyboard_arrow_left keyboard_arrow_right keyboard_arrow_up person vpn_key tagline Facebook google-plus conversion pie-diagram message dots play linkedIn logo-adcalls logo-adcalls-payoff mail twitter phone Gift Card icon-trial icon-info ac-badge icon-trafficsource icon-campaigntracking icon-multinumber icon-bulb chevron-down

Vragen over call tracking? Neem contact met ons op.

Oproep-conversies (events) in Google Analytics

Wil je oproepen kunnen registreren als conversie in Google Analytics? Dan is het handig om te weten dat AdCalls voor iedere gerealiseerde oproep een event (gebeurtenis) verstuurt naar Google Analytics. Maar wat kun je hiermee en welke gegevens worden er geregistreerd? Dit artikel geeft hier inzicht in.

Bezoekersgedrag inzichtelijk maken of alleen het aantal oproepen meten?

Call tracking van AdCalls is beschikbaar in drie verschillende pakketten. Het juiste pakket bepaal je door goed te kijken naar datgene wat je wilt meten. Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen de pakketten van AdCalls:

  • Light
    Je wilt het aantal oproepen van je vijf belangrijkste verkeersbronnen inzichtelijk maken. Bezoekersgedrag is hierbij niet interessant.

  • Basis
    Je wilt inzicht krijgen in het aantal oproepen, maar vooral ook in het bezoekersgedrag dat vooraf ging aan de oproep-conversie.

  • Premium
    Je wilt alles meten en gebruik maken van alle uitgebreide functionaliteiten, zoals het opnemen van oproepen of het hanteren van de AdCalls API voor het beschikbaar maken van call tracking-data in externe systemen.

Oproepen met sessie en oproepen zonder sessie

Binnen de pakketten van AdCalls maken we onderscheid tussen het meten van oproepen zonder sessie-gegevens (Light + offsite telefoonnummers) en het meten van oproepen met sessiegegevens (Basis + Premium). Maar wat zijn sessie-gegevens en welke statistieken kun je allemaal inzichtelijk maken in Google Analytics?

Een sessie is kortweg een bezoek van een willekeurige bezoeker aan een website. Een sessie wordt gestart vanaf het moment dat de bezoeker de eerste pagina van je website bezoekt en wordt fictief beëindigd zodra de bezoeker de website verlaat.

Bij ieder bezoek aan de website wordt met behulp van het JavaScript van AdCalls de onderstaande sessie-informatie anoniem bijgehouden.Deze sessie-informatie helpt je bij het optimaliseren van je campagnes.

  • Het bezoekers-id (cid en eventueel het gclid)
  • Het type gebeurtenis (event)
  • De verwijzende bron en medium
  • De webpagina’s die men bezoekt
  • Het zoekwoord

Events en doelmetingen

Iedere oproep wordt op basis van de verwijzende bron verstuurd naar Google Analytics. Dit gebeurt met behulp van een zogenaamd event (gebeurtenis). Alle events worden geregistreerd onder de event-categorie ‘calltracking’. Verder ziet een event er als volgt uit:

  • Categorie: call tracking
  • Actie: verkeersbron
  • Label: call of beoordeling

De events zijn terug te vinden in het Gebeurtenissen-rapport van Google Analytics.

Events in Google Analytics

Welke oproepen worden geteld als conversie in Google Analytics?

Standaard worden alleen de oproepen met sessie-informatie verwerkt in Google Analytics. Dit houdt in dat de volgende oproepen niet worden meegeteld:

  • Oproepen zonder sessie-informatie
    In sommige gevallen kan er geen bezoekers-informatie aan een oproep worden gekoppeld. Bijvoorbeeld wanneer een bezoeker een telefoonnummer voor call tracking opschrijft en pas veel later besluit om contact op te nemen.

  • Terugkerende oproepen
    Terugkerend oproepen zijn oproepen die binnen een termijn van 30 dagen opnieuw contact opnemen met hetzelfde telefoonnummer en vanaf dezelfde afzender. Deze oproepen worden standaard niet meegeteld, omdat de eerste oproep al als conversie is geregistreerd.

Wil je wel dat er voor iedere oproep een event wordt verstuurd naar Google Analytics, dan is dit op aanvraag mogelijk.

Conversie-attributie

Met conversie-attributie bedoelen we de (procentuele) waarde die wordt toegekend aan een verkeersbron wanneer er een oproep-conversie is gerealiseerd. In het dashboard van AdCalls worden oproepen geregistreerd op basis van het first click-principe: de eerste verkeersbron die gezorgd heeft voor het in contact brengen van de bezoeker met de website, krijgt alle waarde voor de conversie (oproep) toegekend. Voor de verwerking van oproep-conversies in Google Analytics geldt dat het attributiemodel van toepassing is dat staat ingesteld voor het betreffende account.

Heb je vragen over het meten van oproep-conversies in Google Analytics? Neem contact met ons op.

Jorik
Geschreven door Jorik
Projectmanager bij AdCalls